Willy Demeyer, burgemeester van Luik: “Op straat luister ik naar iedereen”

News / People

Willy Demeyer, burgemeester van Luik, zet in op een stad waar elke stem telt. Met een authentieke, multichannel communicatiestrategie bouwt hij aan de ‘merkidentiteit Luik’, waarin de burger altijd centraal staat. Maar hoe werkt dat concreet? We gingen in gesprek met de meest Luikse politicus en met Chloé Beaufays, directrice strategie en ontwikkeling bij de stad Luik.

In het bruisende landschap van moderne stedelijke politiek is communicatie een onmisbare hefboom. In Luik toont Willy Demeyer hoe het moet: hij combineert een proactieve en genuanceerde aanpak van media en sociale netwerken met directe interactie met de burger, soms persoonlijk via Instagram. Samen met zijn team stuurt hij de inhoud, kiest hij de topics en past hij de toon aan per platform – Facebook voor breed gedragen berichten, Instagram voor een jong en visueel publiek, en LinkedIn voor professionele thema’s rond politie en justitie – zodat elke doelgroep geraakt wordt. Zo bouwt Willy Demeyer niet alleen aan zijn persoonlijke imago, maar ook aan de merkidentiteit van Luik, een stad met een rijke geschiedenis en een open uitstraling.

Bent u de burgemeester van álle Luikenaren? Hoe vertaalt zich dat in uw communicatie naar de verschillende gemeenschappen en sociale groepen?

Willy Demeyer: “Ik probeer dat zeker te zijn, en dat wordt ook zo ervaren, heb ik de indruk. Concreet betekent dat: aandacht hebben en zorgen voor iedereen, door naar álle burgers te luisteren, van de dakloze met een drugsprobleem tot de rechter. Op straat luister ik naar iedereen.”

(...)

Lees het volledige artikel in het nieuwste magazine of op pub.be