YMCE 2025 Strategy Edition: de zijn de winnaars

4schools / Awards / Media / News

Hanna Mathuis (PhD Media) en Manou Nys (Hybrid Agency) zijn de grote winnaars van de editie 2025 van de YMCE Strategy-competitie, georganiseerd door 360° Academy met de steun van de UMA (United Media Agencies). Hun overwinning werd op woensdag 14 mei gevierd tijdens het evenement UMA Get Together ‘Best Media Campaigns, dat bijna 300 professionals samenbracht in Resort Dolce La Hulpe.

De competitie, die plaatsvond op 23 april in de kantoren van DPG Media in Vilvoorde, bracht 16 jonge talenten samen uit 10 bureaus (waaronder dentsu, Mindshare, Publicis Groupe, Semetis, OMD, Wavemaker, Space en Zigt). Tijdens een intensieve dag werden deze profielen met hoog potentieel uitgedaagd met een veeleisende strategische opdracht: het uitwerken van een echteadverteerdersbriefing op basis van meetbare KPI’s, binnen een beperkte tijd en zonder externe hulp.

Hun opdracht? Een inventieve campagne bedenken met een maximale inzet van lokale media: slechts 20 procent van het budget mocht worden besteed aan internationale platforms.

Van links naar rechts: Tamana Druet (Phd Media), Elyse Dubois (Publicis Groupe), Hanna Mathuis (Phd Media), Manou Nys (Hybrid Agency), Omar Tifouri Solis (Wavemaker), Tine De Letter (Hybrid Agency), Martin Cerfontaine (dentsu), Lancelot Goelen (Publicis Groupe), Angie Courtoy (dentsu), Astrid Mérenne (Semetis), Tahmina Naimi (OMD), Laura Borsen (Mindshare), Nathan Orlandi (Space), Lina Geerts (Zigt), Lotte Vranckx (Semetis), Aurélie Catoire (Zigt).

Alle deelnemers en nog twee andere finalistenteams werden geselecteerd voor het podium naast de winnaars van deze editie. Het ging om:

  • Omar Tifouri Solis (Wavemaker) & Nathan Orlandi (Space)

  • Lina Geerts (Zigt) & Laura Borsen (Mindshare)

EEN UITDAGING OP MAAT VOOR DE TALENTEN VAN MORGEN

Om de beste voorstellen te belonen, overhandigden Harold Masquelier (head of ad tech, Roularta Media Group) en Laura Ottoy (account manager audio & video, VAR) de trofee aan Hanna Mathuis en Manou Nys, en prezen ze “de relevantie, de structuur en de durf van hun strategische aanbeveling”.

Het evenement bood ook de gelegenheid voor de UMA om haar inzet voor jong talent te bevestigen. “Voorbij de competitie is dit vooral een unieke ervaring waarvoor we deze jonge experts uitnodigen. Op basis van een adverteerdersbriefing met meetbare KPI’s worden ze geconfronteerd met verschillende grote uitdagingen: het respecteren van de timing, de beperkingen van een briefing en bovenal hun eigen creativiteit en vindingrijkheid om binnen enkele uren een samenhangende en volledige presentatie van hun aanbevelingen te geven, zonder externe hulp,” zegt Matthias Langenaeker, voorzitter van de Educational & Talent-commissie van de UMA.

Hij benadrukt ook het belang van dergelijke initiatieven voor de ontwikkeling van de sector: “Het is essentieel voor de UMA om onze jonge media- en data-experts te stimuleren en te ondersteunen, omdat zij de toekomst van onze vakgebieden zijn. De YMCE-oefening past perfect in dit kader: een dag vol leermomenten waarbij onze jongeren volledig zelfstandig en vrij hun creativiteit en expertise kunnen tonen, van briefing tot eindaanbevelingen.”

TALENTEN WAARDEREN, LOKALE EXPERTISE VERANKEREN

De YMCE Awards hebben als doel de inventiviteit van jonge mediastrateeg te promoten en hun denken stevig te verankeren in het lokale ecosysteem. Die dubbele ambitie maakt deze competitie krachtig en zorgt er elk jaar voor dat het een belangrijk moment is voor de talenten van morgen.

De video's van de dag en de commentaren van de jury zijn te bekijken op www.youngmediachannelexpert.eu.