YouTube Ciné-Club maakt zijn debuut in België met docupremière van Average Rob

4schools / Marketing / Media / News

YouTube vertoont de première van “The Toughest Footrace on Earth”, een documentaire over Robert Van Impe, beter bekend als Average Rob, en zijn broer Arno Van Impe, ook wel Arno the Kid genoemd, die de Marokkaanse woestijn trotseren tijdens de Marathon Des Sables, algemeen erkend als de zwaarste hardloopwedstrijd ter wereld. Dit evenement markeert niet één, maar twee primeurs tegelijk, want YouTube lanceert hiermee Ciné-Club in België, een samenwerkingsproject dat oorspronkelijk werd opgericht met MK2-bioscopen en bedoeld is om de interesse in bioscoopbezoeken bij jongere doelgroepen aan te wakkeren. Ciné-Club zal de documentaire voor het eerst vertonen in samenwerking met Kinepolis op 29 mei 2025.

In de documentaire brengen de broers Van Impe hun tocht van 250 kilometer door de Sahara in beeld. Van de eerste training tot de laatste stap over de finishlijn krijgt het publiek een ongefilterde kijk op het fysieke en mentale uithoudingsvermogen van de broers  te midden van zandstormen, extreme hitte en persoonlijke uitdagingen. Onderweg ontmoeten ze inspirerende mensen, elk met hun eigen drijfveer om zich te wagen aan de heetste race ter wereld.

“De Marathon des Sables heeft ons verder geduwd dan we ooit voor mogelijk hielden. Deze tocht heeft onze fysieke en mentale grenzen enorm op de proef gesteld en leerde ons de echte betekenis van doorzettingsvermogen en vastberadenheid. We wisten meteen dat we meer wilden doen dan gewoon wat trainingsvideo’s delen. We wilden ons authentieke, ongefilterde verhaal aan onze YouTube-familie vertellen en hen verrassen door het avontuur ook naar het grote scherm te brengen,” blikt Robert Van Impe terug. 

“Deze ervaring was veel meer dan enkel het voltooien van de race; het was een reis vol doorzettingsvermogen, zelfontdekking en vriendschap. Ons verhaal delen in deze documentaire voelt als opnieuw de finish oversteken, maar dit keer samen met iedereen die meekijkt," vult Arno Van Impe aan. 

Lancering van YouTube Ciné-Club in België

De première van “The Toughest Footrace on Earth” luidt ook een andere primeur in: de lancering van YouTube Ciné-Club in België. Met dit initiatief brengt YouTube langere content naar het witte doek, wat fans de kans geeft om het werk van hun favoriete makers te beleven in een geheel nieuwe setting: de bioscoop.

YouTube testte het concept van Ciné-Club voor het eerst begin 2024 in Frankrijk, samen met bioscooppartner MK2. Het idee was eenvoudig: jonge kijkers een reden geven om terug te keren naar de bioscoop met exclusieve content van de makers die ze al volgen. Later dat jaar werd “Kaizen”, de documentaire van YouTuber Inoxtag over zijn beklimming van de Everest, meer dan 1.000 keer vertoond binnen dit pilootproject, wat zorgde voor een verkoop van meer dan 370.000 tickets in Frankrijk en andere Franstalige landen. De documentaire werd bovendien de meest bekeken YouTube-videopremière in Frankrijk met meer dan 36 miljoen weergaven, waarvan 17 miljoen in de eerste 48 uur.

Met Ciné-Club brengen we YouTube op een bijzondere manier naar het grote scherm. We creëren gedeelde momenten rond de YouTubers die Belgen al kennen, volgen en bewonderen. In 2025 veroveren makers onze woonkamers via YouTube op smart tv’s. De kwaliteit van de content is hoger dan ooit, met grootschalige longform-producties van ongelooflijk getalenteerde YouTubers. De documentaire van Rob en Arno is het perfecte voorbeeld van waar YouTube en Ciné-Club voor staan,” zegt Sam Vergauwen, country manager Benelux bij YouTube.