Artistieke censuur blijft Peter Paul Rubens achtervolgen. In de 17e eeuw werd de Vlaamse barokschilder door de kerk gevraagd om camouflerende ‘lendedoekjes’ over bepaalde lichaamsdelen van zijn venusfiguren te schilderen. Vandaag gaan sociale media, waaronder Facebook, nog een stapje verder. Alle borsten, billen en cherubijnen van onder andere Rubens worden op deze platforms geweerd. Via artificiële intelligentie screenen ‘bots’ op Facebook naar naakt en ze maken hierbij geen onderscheid tussen pornografisch bloot of naakt in de kunst.
Toerisme Vlaanderen en Bowling stelden deze artistieke censuur vorige maand op ludieke manier aan de kaak. In het Rubenshuis werden ‘naaktkijkers’ met een Facebookaccount vriendelijk gevraagd het gebouw te verlaten. Met de stunt stuurt Toerisme Vlaanderen een uitnodiging naar Facebook: hoe lossen we dit samen op? Daar hebben ze intussen gereageerd en aanvaarden ze de uitnodiging om hierover in dialoog te gaan.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]