BBDO roule en jaune avec The Breakaway

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Après avoir déjà remporté le Grand Prix PR aux Epica Awards la semaine dernière, The Breakaway (la campagne sur la première équipe d'eCycling en prison) réalise un nouveau doublé aujourd’hui aux Eurobest, avec un Grand Prix for Brand Experience and Activation et un Grand Prix for Creative Strategy. BBDO devient également Country Agency of the Year pour la 2e année consécutive aux Eurobest 2021.

Un sport virtuel peut-il réintégrer des condamnés emprisonnés dans le monde réel ? C'est le point de départ de The Breakaway, un projet dans lequel 6 détenus de la prison d'Audenarde ont fait la course de mars à septembre 2021 avec des milliers d'autres cyclistes dans le monde virtuel de Zwift. La campagne autour du projet n'est pas passée inaperçue et a déjà été récompensée plusieurs fois par des awards nationaux et internationaux.

Connected Creativity

Depuis quelques années, le management de BBDO a décidé de mettre l'accent sur l'innovation et la créativité, en développant une nouvelle approche stratégique : Connected Creativity. Grâce à cette approche, BBDO donne naissance à des idées novatrices qui puisent leur source dans le vécu réel des gens et touchent des points de contact qui vont bien au-delà de ceux de la publicité traditionnelle.

Connecté à la société

Connected Creativity, cela signifie que les idées doivent avoir un lien avec la société. Pour BBDO, la base d’une bonne campagne, c’est de parler d’un sujet qui concerne vraiment la vie des gens, au lieu de se contenter de résoudre un problème de marketing. L'agence est donc convaincue que c'est précisément la raison pour laquelle ces campagnes reçoivent le plus de prix.

Corona Creativity

Une grande partie du travail qui a contribué à cette victoire a été réalisée à une époque où la créativité était mise à rude épreuve. Mais les bonnes idées ont le pouvoir de rassembler naturellement les bonnes personnes. La petite équipe derrière le projet n'a d’ailleurs pas été découragée par le coronavirus, le télétravail et le tournage en prison. Certains se sont même découvert de nouveaux talents. Debby De Ridder, Head of Copy chez BBDO, a par exemple créé son premier podcast, De Ontsnapping.

L’exécution fait la différence

Des interviews avec des détenus et la direction pénitentiaire, un case movie, un site web, une course diffusée en direct sur Facebook -commentée par Renaat Schotte-, et un podcast : chaque détail de cette campagne a fait l'objet d'une réflexion approfondie. Eva De Gendt, CCO : "Chez BBDO, nous ne nous limitons pas à lancer de bonnes idées. Grâce à une super équipe composée de collègues talentueux et de clients courageux, nous avons pu repousser toutes les frontières pour boucler la boucle."

Grand Prix + 'special awards':

Brand Experience & Activation

‘The Breakaway: The First Ecycling Team For Prisoners’ for Decathlon, by BBDO Belgium, Brussels. 



Creative Business Transformation: 

‘Act For Food’, for Carrefour, by Marcel, Paris. 

Commenting on the Grand Prix, Jury President, Creative Business Transformation, Andrew Lam-Po-Tang, Managing Director, Management Consulting, Publicis Sapient, EMEA & APAC, said: “We chose Carrefour’s Act For Food for the Grand Prix because it combined a powerful, relevant story of brand purpose with an incredible breadth of actions and outcomes. We discussed the role of the agency in the context of such a broad set of outcomes. We concluded that while the agency was probably not involved in all of the resulting initiatives, it was the power and coherence of the creative platform to inspire diverse actions that was truly impressive. Finally, we thought Act For Food was an aspirational example of profound client-agency partnership and impact.”

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Creative Data:

‘Saylists’, for Warner Music Group, by Rothco, Part Of Accenture Interactive, Dublin. 



Creative eCommerce:

‘Birds Records’, for WWF Russia, Yandex Music, by BBDO Moscow. 



Creative Effectiveness:

‘A Hard Pill To Swallow’, for Apotek Hjärtat, Sustainable Medicines, by Åkestam Holst, Stockholm. 



Anna Vogt, Chief Strategy Officer TBWA London and Jury President, Creative Effectiveness, added: “Effectiveness is fundamentally about progress. And progress should be measured in as many ways as possible. Our Grand Prix winner demonstrated an innovative and impactful solution to a big problem many weren’t aware of. The effect of this campaign will not only improve the health and lives of many, but is also creating a more sustainable way forward for an entire industry.”



In Creative Strategy a second Grand Prix was awarded to:

‘The Breakaway: The First Ecycling Team For Prisoners’, for Decathlon, by BBDO Belgium, Brussels.

 

Design:

‘The Climate Crisis Font’, for Helsingin Sanomat, by TBWA\Helsinki / Helsingin Sanomat, Helsinki / Eino Korkala, Helsinki. 



Digital Craft:

‘Mojang Studios’, for Mojang Studios, by Bold, Stockholm. 



Direct:

‘Uber Heetch’, for Heetch, by Marcel, Paris. 



Entertainment:

‘A Piece of Ajax’, for AFC Ajax, by AFC AJAX, Amsterdam / One:Nil, Amsterdam.



Film Craft:

‘Rockin' Mamas’, for Web Magazine Makers, by VMLY&R Italy, Milan. 



No Grand Prix was awarded in Film.



Glass: The Award For Change:

‘#Wombpainstories’, for Essity, by AMV BBDO, London.



Healthcare:

‘Saylists’, for Warner Music Group, by Rothco, Part Of Accenture Interactive, Dublin. 



Industry Craft:

‘Hell-P’, for Warner Music Central Europe, by Kolle Rebbe, Part of Accenture Interactive, Hamburg. 



Innovation:

‘Dot Go. The First Customizable Object Recognition App For The Visually Impaired.’, for Dot, by Serviceplan Germany, Munich.



Integrated:

‘Mcdo’, for Mcdonald's, by Nord DDB, Stockholm. 



Media:

‘Shutter Ads’, for Heineken, by Publicis Italy, Milan. 



Mobile:

‘Cites’, for Amazon Prime Video, by Herezie, Paris. 

 

Outdoor:

‘Shutter Ads’, for Heineken, by Publicis Italy, Milan, took a second Grand Prix. 

Outdoor Jury President, Marco Venturelli, CEO/Chief Creative Officer, Publicis Conseil, France, commented: “It’s an inspiring idea that reinvents the potential of outdoor and puts it at the service of a cause. It does it with a perfect execution, nailing the Heinken tone of voice. And more than anything it has an impact at a scale.

 

PR:

‘The Bread Exam’, by McCann Paris for Spinneys and the Lebanese Breast Cancer Foundation. 



PR Jury President, Charlotte Witte, Head of Global Client Strategies, Weber Shandwick said: “A masterpiece in showing how a cultural insight can fight a deep-rooted taboo and save lives – a truly earned idea.”

 

Print & Publishing:

The Procter & Gamble Old Spice campaign ‘The Most Epic Seafaring Legend Ever Told’, by Leo Burnett, Madrid.



Radio & Audio:

The ‘Confusing Times’ campaign for Burger King, by David, Madrid. 



In Social & Influencer:

‘#Freecuthbert’, for Aldi, by Mccann, Manchester. 

 

Grand Prix for Good:

‘#StillSpeakingUp Deeptruth’, for Propuesta Civica, by Publicis Latvia, Riga / Publicis Mexico, Mexico City. 

 

Special Award winners are announced as follows:

Network of the Year:

1 PUBLICIS WORLDWIDE

2 BBDO WORLDWIDE

3 DDB WORLDWIDE

 

Media Network of the Year: 

1 MEDIACOM

2 PHD WORLDWIDE

3 BLUE 449

 

Agency of the Year: 

1 AMV BBDO, London, UK

2 PUBLICIS ITALY, Milan, Italy

3 PUBLICIS CONSEIL, Paris, France

 

Independent Agency of the Year: 

1  SERVICEPLAN GERMANY, Munich, Germany

2 MORTIERBRIGADE, Brussels, Belgium

3 HEREZIE, Paris, France

 

Eurobest Golden Palm:

1 NEW LAND, Denmark

2 GOOD PEOPLE FILMS, Egypt

3 QUAD STORIES, France

4 ICONOCLAST, United Kingdom

5 JUNGLER, France

 

Country Agency of the Year:

BELGIUM - BBDO Belgium, Brussels

DENMARK - &CO, Copenhagen

FINLAND - TBWA\HELSINKI, Helsinki

FRANCE - PUBLICIS CONSEIL, Paris

GERMANY - "KOLLE REBBE, PART OF ACCENTURE INTERACTIVE", Hamburg

ITALY - PUBLICIS ITALY, Milan

RUSSIA - BBDO MOSCOW, Moscow

SPAIN  - LEO BURNETT, Madrid

SWEDEN - NORD DDB, Stockholm

THE NETHERLANDS - ONE:NIL, Amsterdam

TURKEY - TBWA\ISTANBUL, Istanbul

UNITED KINGDOM - AMV BBDO London