BBDO rijdt in het geel met The Breakaway: Eurobest Grand Prix!

Awards / News

The Breakaway, de campagne over het eerste eCycling-team voor gevangenen, won vorige week de PR Grand Prix op de Epica Awards. En daar komen nu de Eurobest Grand Prix for Brand Experience and Activation én de Eurobest Grand Prix for Creative Strategy bij. BBDO wordt ook voor het tweede jaar op rij Country Agency of the Year op de Eurobest 2021.

Kan een virtuele sport veroordeelde gevangenen herintegreren in de echte wereld? Dat was het uitgangspunt van The Breakaway, een project waarbij 6 gedetineerden uit de gevangenis van Oudenaarde van maart tot september 2021 samen met duizenden andere fietsers koersten in de virtuele wereld van Zwift. De campagne rond het project bleef niet onopgemerkt en scoorde ondertussen al verschillende keren op nationale en internationale awardshows.

Connected Creativity

Dat BBDO meerijdt in de kopgroep van de creatiefste bureaus ter wereld, is geen toeval. Een paar jaar geleden legde het management van BBDO extra nadruk op innovatie en creativiteit, met de strategische aanpak Connected Creativity. Met die insteek wil BBDO zich concentreren op baanbrekende ideeën die voortkomen uit echte, menselijke insights, met touchpoints die veel verder gaan dan de traditionele reclame. Connected Creativity houdt in dat ideeën een link moeten hebben met de samenleving. Volgens BBDO is de basis van het beste werk altijd een ​​onderwerp dat de mensen écht bezighoudt, in plaats van je te beperken tot het oplossen van een marketingprobleem. Het bureau is er dan ook van overtuigd dat net daarom dit soort campagnes de meest bekroonde zijn. Veel van het werk dat aan deze overwinning heeft bijgedragen, werd gemaakt in een tijd waarin creativiteit onder grote druk stond. Maar goede ideeën hebben de kracht om op een natuurlijke manier de juiste mensen bij elkaar te brengen. Een klein team believers liet zich niet afschrikken door corona, thuiswerk en shooten in een gevangenis. Sommige mensen raakten zelfs geïnspireerd om nieuwe talenten te ontdekken. BBDO’s copy director Debby De Ridder maakte bijvoorbeeld haar eerste podcast, De Ontsnapping.

uitvoering maakt het verschil

Interviews met gevangenen en directie, een casefilm, een website, een race die live uitgezonden werd op Facebook - met commentaar van Renaat Schotte, en een podcast. Het mag duidelijk zijn dat er goed werd nagedacht over de uitvoering van deze campagne. “Bij BBDO beperken we ons niet tot goede ideeën lanceren. Dankzij een geweldig team straffe collega’s en moedige klanten kunnen wij en onze creatieven tot het uiterste gaan om de cirkel rond te maken,” besluit CCO Eva De Gendt.

 

Alle Grand Prix en special awards:

Brand Experience & Activation

‘The Breakaway: The First Ecycling Team For Prisoners’ for Decathlon, by BBDO Belgium, Brussels. 



Creative Business Transformation: 

‘Act For Food’, for Carrefour, by Marcel, Paris. 

Commenting on the Grand Prix, Jury President, Creative Business Transformation, Andrew Lam-Po-Tang, Managing Director, Management Consulting, Publicis Sapient, EMEA & APAC, said: “We chose Carrefour’s Act For Food for the Grand Prix because it combined a powerful, relevant story of brand purpose with an incredible breadth of actions and outcomes. We discussed the role of the agency in the context of such a broad set of outcomes. We concluded that while the agency was probably not involved in all of the resulting initiatives, it was the power and coherence of the creative platform to inspire diverse actions that was truly impressive. Finally, we thought Act For Food was an aspirational example of profound client-agency partnership and impact.”

​​

Creative Data:

‘Saylists’, for Warner Music Group, by Rothco, Part Of Accenture Interactive, Dublin. 



Creative eCommerce:

‘Birds Records’, for WWF Russia, Yandex Music, by BBDO Moscow. 



Creative Effectiveness:

‘A Hard Pill To Swallow’, for Apotek Hjärtat, Sustainable Medicines, by Åkestam Holst, Stockholm. 



Anna Vogt, Chief Strategy Officer TBWA London and Jury President, Creative Effectiveness, added: “Effectiveness is fundamentally about progress. And progress should be measured in as many ways as possible. Our Grand Prix winner demonstrated an innovative and impactful solution to a big problem many weren’t aware of. The effect of this campaign will not only improve the health and lives of many, but is also creating a more sustainable way forward for an entire industry.”



In Creative Strategy a second Grand Prix was awarded to:

‘The Breakaway: The First Ecycling Team For Prisoners’, for Decathlon, by BBDO Belgium, Brussels.

 

Design:

‘The Climate Crisis Font’, for Helsingin Sanomat, by TBWA\Helsinki / Helsingin Sanomat, Helsinki / Eino Korkala, Helsinki. 



Digital Craft:

‘Mojang Studios’, for Mojang Studios, by Bold, Stockholm. 



Direct:

‘Uber Heetch’, for Heetch, by Marcel, Paris. 



Entertainment:

‘A Piece of Ajax’, for AFC Ajax, by AFC AJAX, Amsterdam / One:Nil, Amsterdam.



Film Craft:

‘Rockin' Mamas’, for Web Magazine Makers, by VMLY&R Italy, Milan. 



No Grand Prix was awarded in Film.



Glass: The Award For Change:

‘#Wombpainstories’, for Essity, by AMV BBDO, London.



Healthcare:

‘Saylists’, for Warner Music Group, by Rothco, Part Of Accenture Interactive, Dublin. 



Industry Craft:

‘Hell-P’, for Warner Music Central Europe, by Kolle Rebbe, Part of Accenture Interactive, Hamburg. 



Innovation:

‘Dot Go. The First Customizable Object Recognition App For The Visually Impaired.’, for Dot, by Serviceplan Germany, Munich.



Integrated:

‘Mcdo’, for Mcdonald's, by Nord DDB, Stockholm. 



Media:

‘Shutter Ads’, for Heineken, by Publicis Italy, Milan. 



Mobile:

‘Cites’, for Amazon Prime Video, by Herezie, Paris. 

 

Outdoor:

‘Shutter Ads’, for Heineken, by Publicis Italy, Milan, took a second Grand Prix. 

Outdoor Jury President, Marco Venturelli, CEO/Chief Creative Officer, Publicis Conseil, France, commented: “It’s an inspiring idea that reinvents the potential of outdoor and puts it at the service of a cause. It does it with a perfect execution, nailing the Heinken tone of voice. And more than anything it has an impact at a scale.

 

PR:

‘The Bread Exam’, by McCann Paris for Spinneys and the Lebanese Breast Cancer Foundation. 



PR Jury President, Charlotte Witte, Head of Global Client Strategies, Weber Shandwick said: “A masterpiece in showing how a cultural insight can fight a deep-rooted taboo and save lives – a truly earned idea.”

 

Print & Publishing:

The Procter & Gamble Old Spice campaign ‘The Most Epic Seafaring Legend Ever Told’, by Leo Burnett, Madrid.



Radio & Audio:

The ‘Confusing Times’ campaign for Burger King, by David, Madrid. 



In Social & Influencer:

‘#Freecuthbert’, for Aldi, by Mccann, Manchester. 

 

Grand Prix for Good:

‘#StillSpeakingUp Deeptruth’, for Propuesta Civica, by Publicis Latvia, Riga / Publicis Mexico, Mexico City. 

 

Special Award winners are announced as follows:

Network of the Year:

1 PUBLICIS WORLDWIDE

2 BBDO WORLDWIDE

3 DDB WORLDWIDE

 

Media Network of the Year: 

1 MEDIACOM

2 PHD WORLDWIDE

3 BLUE 449

 

Agency of the Year: 

1 AMV BBDO, London, UK

2 PUBLICIS ITALY, Milan, Italy

3 PUBLICIS CONSEIL, Paris, France

 

Independent Agency of the Year: 

1  SERVICEPLAN GERMANY, Munich, Germany

2 MORTIERBRIGADE, Brussels, Belgium

3 HEREZIE, Paris, France

 

Eurobest Golden Palm:

1 NEW LAND, Denmark

2 GOOD PEOPLE FILMS, Egypt

3 QUAD STORIES, France

4 ICONOCLAST, United Kingdom

5 JUNGLER, France

 

Country Agency of the Year:

BELGIUM - BBDO Belgium, Brussels

DENMARK - &CO, Copenhagen

FINLAND - TBWA\HELSINKI, Helsinki

FRANCE - PUBLICIS CONSEIL, Paris

GERMANY - "KOLLE REBBE, PART OF ACCENTURE INTERACTIVE", Hamburg

ITALY - PUBLICIS ITALY, Milan

RUSSIA - BBDO MOSCOW, Moscow

SPAIN  - LEO BURNETT, Madrid

SWEDEN - NORD DDB, Stockholm

THE NETHERLANDS - ONE:NIL, Amsterdam

TURKEY - TBWA\ISTANBUL, Istanbul

UNITED KINGDOM - AMV BBDO London