Leitmotiv en AquaFlanders lanceren #ikdrinkkraanwater

Crea / News

ikdrinkkraanwater Na zijn 360°-campagne voor Oxfam wereldwinkels eind vorig jaar, bedacht en creëerde het Gentse conceptbureau Leitmotiv een sensibiliserende campagne voor kraanwater. Dit in opdracht van AquaFlanders, de federatie van Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders.
De campagne, die op donderdag 2 mei gelanceerd werd op Facebook, Instagram en Twitter, telt twee spots met Natalia en Tom Waes in de hoofdrol. Aan de campagne werd ook de hashtag #ikdrinkkraanwater gekoppeld: wanneer mensen een kraanwaterselfie/video delen op social media met de hashtag, schenkt AquaFlanders €1 aan de ngo Join For Water. En op de nieuwe website kraanwater.be kunnen mensen terecht voor tips, recepten en waterweetjes. Ook kan je er via het waterkompas je impact berekenen op het milieu en je portemonnee.
ikdrinkkraanwaterGezien er voor deze campagne geen extra budget voorzien was voor social mediasponsoring, deed Leitmotiv een oproep bij een 50-tal bv’s om een kraanwaterselfie/video te posten op hun social mediakanalen met #ikdrinkkraanwater. Hier werd massaal enthousiast op gereageerd, wat ervoor zorgde dat het bereik van de campagne groter werd. Op die manier werden de filmpjes op een organische manier toch al meer dan 400.000 keer bekeken. Enkele bv’s die hier vrijwillig aan meewerkten? Ruth Beeckmans, Rani De Coninck, Steven Van Herreweghe, Lieven Van Gils, Anuna De Wever, Frances Lefebure, Adriaan Van den Hoof, Mathieu Terryn, Leen Dendievel, Marleen Merckx en meer.


Dit bericht bekijken op Instagram

Ook bij @qmusic_be doen de collega’s mee ????

Een bericht gedeeld door KRAANWATER (@ikdrinkkraanwater) op

Over de campagne verschenen artikels en reportages in onder andere Karrewiet, Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, Gazet Van Antwerpen en het VRT-journaal. VTM-nieuws zette zelfs een eigen experiment op poten en ging te rade bij professor en dokter Jan Tytgat, toxicoloog aan de KU Leuven.