Ma belle!

Vertaalde artikels

Naast de hoofdstad van ons land en van Europa is Brussel ook... de hoofdstad van het medialandschap, zeker aan Franstalige kant. Omdat de stad, zelfs in tijden van hyper-connectiviteit, een centraal punt blijft. - Frédéric Vandecasserie
20150112 - BRUSSELS, BELGIUM : Illustration picture shows the news room at the new location of the Belga office, Monday 12 January 2015, at Arduinkaai / Quai des Pierres de Taille in Brussels. BELGA PHOTO SISKA GREMMELPREZ
Hoewel de laatste UBS-studie onthult dat de algehele aantrekkingskracht van Brussel sterk is gedaald, blijft ze voor media een sterke positie behouden. Dat bewijst onze tweede mediarondleiding door de hoofdstad.
BELGIUM BRUSSELS BELGA NEW BUILDING
Het is dus geen toeval dat het bedrijf dat vrijwel alle media in ons land bevoorraadt er zijn hoofdkantoor heeft. « Van alle informatie die we aan onze klanten leveren (zowel institutionele als media), nemen politieke en juridische zaken een essentiële plaats in. En de meeste mensen waarmee we op deze gebieden werken, zijn in Brussel gevestigd. Daarom is het voor ons van essentieel belang om onze kantoren in de hoofdstad te hebben, » legt Olivier Delbrouck uit, ceo van dat betrokken bedrijf – u begreep al dat het om Belga gaat, gelegen aan de Hooikaai, middenin… het centrum van de hoofdstad.
Kortom, de nabijheid van bronnen zou daarom even ongrijpbaar zijn als de geheimhouding van diezelfde bronnen. We krijgen bevestiging vanuit de Jacques Georginlaan in Schaerbeek. « Hoewel we regionale kantoren hebben om ons te helpen om lokale informatie perfect te verwerken, zijn we nog steeds een nationaal radiostation. Het is dan ook logisch dat we ons in het centrum van het land bevinden, in de directe nabijheid van beslissingscentra, » zegt Emmanuel Mestag, programmadirecteur bij Bel RTL. Het directe gevolg van deze geografische ligging is dat het gemakkelijker is om gasten naar het station te krijgen. « Onze locatie maakt het gemakkelijk om naar ons toe te komen, uit eender welke hoek. Ook onze handelsbetrekkingen hebben er baat bij. Omdat een groot deel van onze contacten op dit niveau ook in de hoofdstad gevestigd zijn. »
De Europese instellingen: een poel aan lezers!
27625351_1965509043472882_3963322720326176095_o
Ook bij L’Éventail in Ukkel zien ze zichzelf niet snel de hoofdstad verlaten. « Ten eerste is er een historische link tussen ons magazine en Brussel, » zegt Thierry Misson, directeur van Berpress, uitgever van het luxemagazine. « De titel is 131 jaar geleden in Brussel geboren. En het blad heeft er al zijn ontwikkelingen doorgemaakt. » Naast de roots cementeert ook een ander element de relatie tussen deze laatste en de stad. Misson gaat verder: « De 180 nationaliteiten die in Brussel vertegenwoordigd zijn, zorgen natuurlijk voor een maximale aantrekkingskracht voor ons. We proberen verschillenden onder hen te bereiken, net als de 1500 lobbyisten in de Europese instellingen. Deze laatsten zitten enorm verspreid in Brussel, aangezien 55% van de ambtenaren die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt ervoor kiest om niet terug te keren naar zijn land van herkomst, maar in Brussel te blijven wonen. We willen nieuwe lezers in Brussel op alle mogelijke manieren bereiken. En daar gaan we het niet bij laten. »
Zo heeft het magazine zich bij met nieuwe uitgave van juni opengesteld voor augmented reality. « Dit zal ons op termijn in staat stellen om het tijdschrift in het Frans te schrijven, maar ook om inhoud aan te bieden die aangepast is aan de taal van andere buitenlandse gemeenschappen. Maar zelfs al maken de digitale technologie en de verhoogde connectiviteit het mogelijk om van overal te werken, dan nog blijft een fysieke standplaats in Brussel onontbeerlijk. Zowel voor een gerichte titel als voor meer algemene media. »
La Libre
Logistieke en praktische voordelen!
Die opinie wordt gedeeld door Dorian de Meeûs, hoofdredacteur van La Libre Belgique: « Puur technisch gezien zouden we onze krant ook elders kunnen ontwikkelen. Maar werken op een paar honderd meter van de Europese instellingen en op een paar minuten van het stadscentrum helpt ons erg bij het maken van informatie. » Dit via twee assen. Logistiek, « eenvoudigweg omdat onze journalisten minder tijd op de baan doorbrengen, » en praktisch, « omdat deze nabijheid van ‘Europa’ ons bijvoorbeeld in staat stelt onze netwerken optimaal te onderhouden of offline informatie te verzamelen. »
De krant uit de Frankenstraat ziet zich dus nergens anders dan in Brussel. Met het erkende en te bestrijden risico van te vervallen in etnocentrisme. Een zorg die ook Emmanuel Mestag deelt: « Ik kom uit Brussel en die gevoeligheid leidt me daarom natuurlijk meer naar deze regio. Daarom is ons team meervoudig, ook al blijft het essentieel dat ons hoofdkantoor in Brussel is gevestigd! Voor een mooi evenwicht. » Moraal van het verhaal: in media-aangelegenheden leidt Brussel tot alles... zolang u niet vergeet om de stad geregeld te verlaten.