💊Havas Media analyseert corona-impact

Media / News / Research

Het team van Havas Media deed een tweede media-analyse rond de impact van het coronavirus op ons kleine landje. De nieuwe resultaten laten zien dat televisie voorlopig het belangrijkste medium is en blijft in deze tijden: ons televisieverbruik steeg de afgelopen weken gemiddeld met 20%, en dit zowel bij de Nederlandstalige als bij de Franstalige mediabedrijven. Daarnaast is het voor hen nu belangrijker dan ooit om te kiezen voor een zinvolle programmering, want ook de categorie entertainment bewijst haar nut. Vooral nieuwe televisieprogramma’s zoals ‘Blind Getrouwd’ en ‘De Mol’ weten ons afleiding te brengen.

Internetgebruikers zijn dan weer zeer geïnteresseerd in nieuwssites, een trend waarbij nieuwsmerken meer baat hebben dan de omroepen. Het favoriete apparaat om deze sites te bezoeken blijft de mobiele telefoon, ook al lijken de eerste cijfers erop te wijzen dat mensen in lockdown meer gebruik maken van hun desktop dan voorheen. Op sociale netwerken ziet Havas Media dat de costs per traffic dalen, een trend die verklaard kan worden door vraag en aanbod: Belgen maken actiever gebruik van sociale netwerken en sommige adverteerders hebben hun communicatie geannuleerd of ingetrokken.

De studie wijst daarnaast uit dat er een echte paradox is tussen wat consumenten met de media doen en wat adverteerders doen. Consumenten consumeren net meer media, terwijl adverteerders eerder afwachtend zijn over wat te doen met hun campagnes. Bij mediaregies IP en RMB werden bijvoorbeeld 25% van de campagnes geannuleerd of uitgesteld. Dat terwijl het net aanbevolen en zelfs belangrijk is om te blijven communiceren in tijden van crisis. 

De volledige studie van Havas Media kan u hier raadplegen.