💊Havas Village: leven in het nieuwe normaal

Media / News / Research

Het coronavirus woedt nog even door. Intussen blijft het onze manier van leven en werken drastisch beïnvloeden, net als de manier waarop we media consumeren. Havas Media deed voor de derde keer een media-analyse rond de impact van het virus op ons kleine landje. Het document is het resultaat van een samenwerking van de strategische cel van Havas Media met die van Havas Worldwide, het creatief bureau binnen Havas Village. We lichten enkele punten voor u uit.

We kijken met z’n allen meer tv in deze tijden. Vooral overdag en tijdens prime-time uren zitten de kijkercijfers in de lift, en op zondag kijken we massaal naar De Mol (VIER), Blind getrouwd (Vtm) of Het Journaal (Eén). Zowel Generation Y als Generation Z zijn daarin geen uitzondering: ook zij kijken langer en vaker naar de televisie.

 

Het favoriete apparaat om digitale content te bekijken blijft de smartphone. De tijd die we gemiddeld per dag besteden aan online content steeg met zo’n 8 minuten per dag. Vooral de hyperlokale nieuwswebsites, zoals HLN.be en Het Nieuwsblad zijn de meest geraadpleegde bron voor informatie. Leuk weetje: Vlamingen zijn dezer dagen vaker online te vinden dan hun Franstalige vrienden.

De costs per traffic op sociale media dalen nog steeds, zo blijkt uit deze nieuwe analyse van Havas Media. Een trend die verklaard kan worden door vraag en aanbod: Belgen maken actiever gebruik van sociale netwerken en sommige adverteerders hebben hun communicatie geannuleerd of ingetrokken. Vooral Facebook en Instagram bereiken nu meer gebruikers dan tevoren.  

En tenslotte: nu telewerken het nieuwe normaal is gebruiken we ook meer data dan ooit. Telecomproviders spelen daar handig op in en passen hun aanbod hieraan aan. Databundels stijgen en er is tijdelijk gratis betalende televisie-content ter beschikking.  

De volledige studie van Havas Media kan u hier raadplegen.Â