💊Corona zorgt voor puzzelkoorts

News / Retail

De coronacrisis kluistert de mensen aan hun huis. Daardoor zijn ze op zoek naar alternatieven voor televisie en streamingplatformen én willen ze ook afleiding voor de kinderen. En die vinden ze in puzzels en bordspellen, zo blijkt. “Het aantal orders op puzzels, bordspellen en educatief en creatief speelgoed is sinds de crisis gigantisch toegenomen,” klinkt het bij speelgoedfabrikant Jumbo.

Volgens het ‘NPD Market Overview Report Belgium Januari 2020’ van het Amerikaanse marketingonderzoeksbureau NPD, werd er eind december 2019 al een groei opgetekend van +13 % in de doorverkoop van alle puzzels in België ten opzichte van de gehele doorverkoop in 2018.

Nu de meeste mensen door het coronavirus genoodzaakt zijn om meer tijd thuis door te brengen, is die trend zich aan het voortzetten. “Mensen hebben behoefte aan iets anders dan een beeldscherm en zijn op zoek naar meer mindful en nostalgisch vermaak,” aldus Jesse Pijpers, marketing manager Benelux bij Jumbo. “Je kan individueel puzzelen, maar ook samen met je partner of je hele gezin: daarom is het bij een grote groep mensen in trek. Dat zien we aan onze orders die gigantisch zijn toegenomen.”

Sterke toename drukke, getekende puzzels

“In week 12, werd er een plotse stijging van maar liefst 438,5 % gemeten in de online doorverkoop van alle puzzels en het educatieve speelgoed. Daaruit kunnen we concluderen dat er een puzzel hype ontstaan is.. De grootste groei zien wij in België online terug op de puzzels van Jan van Haasteren en het educatieve speelgoed van Ik Leer,” gaat hij verder.

“Bij de puzzels gaat het om drukke, getekende platen, waarbij in detail veel humor en nostalgie te vinden is,” aldus Joëla van Danztig, brand manager puzzels bij speelgoedfabrikant Jumbo. “Wat ons betreft de reden van het succes: want mensen vinden het fantastisch om tijdens de zoektocht naar dat ene stukje steeds nieuwe details te ontdekken.”

Wat met productie?

Steeds vaker kopen consumenten online en met de impact van het coronavirus wordt er nog vaker via webshops besteld. Kunnen de productiecentra nog volgen? “Het grootste gedeelte van onze producten wordt in Nederland bij de Nederlandse Spellenfabrikant (NSF) geproduceerd. Daarom hebben wij nauwelijks te maken met distributieproblemen vanuit het ‘verre’ buitenland. In de fabriek wordt volgens de richtlijnen van het Rijksinsituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gewerkt en daarom hebben we de mogelijkheid nog te produceren. Verder kijken wij ook naar andere opties om de toegenomen vraag voor Europeese productie te kunnen beantwoorden,” besluit Jesse Pijpers.