Kantar voerde onderzoek naar de impact van het coronavirus op de mediagewoonten van zoānĀ 25.000 mensen in een dertigtal verschillende landen. Uit de eerste golf van de barometer van Kantar (er zullen er nog volgen) blijkt dat vooralĀ WhatsApp het goed doet. Niet verwonderlijk in tijden waarin mensen naar manieren zoeken om verbonden te blijven met elkaar. Het gebruikersaantal van de app steeg zelfs met gemiddeld 40%.Ā
Televisie en kranten meest betrouwbaar
Traditionele nieuwskanalen (televisiezenders en kranten) blijken in deze periode de meest betrouwbare bron van informatie: 52% van de ondervraagden duidde ze aan als betrouwbaar. Websites van overheidsinstellingen worden daartegenover slechts door 48% van de mensen als betrouwbaar beschouwd, wat suggereert dat de overheidsmaatregelen geen garanties en veiligheid bieden voor de burgers. Sociale media worden op hun beurt slechts door 11% gezien als een betrouwbare bron.Ā
Postieve merkcommunicatie
Van merken verwacht de consument niet dat ze stoppen met adverteren. Slechts 8% ziet dit als een prioriteit. Veel merken overwegen echter wel om te stoppen met adverteren om zo kosten te sparen, maar Kantar voorspelt dat een afwezigheid van zes maanden op televisie zou kunnen leiden tot 39% minder merkbekendheid, waardoor herstel na het coronavirus mogelijk zal worden vertraagd.Ā
Voor wie blijft adverteren verwacht een duidelijke meerderheid van de consumenten wel dat de reclame een positieve bijdrage aan de samenleving levert. Zo verkiest 77% dat het merk het heeft over hoe het zichzelf nu nuttig ziet; wil 75% dat het merk hen informeert over hun inspanningen om deze situatie het hoofd te bieden; en verwacht 70% een geruststellende toon aan. Wat not done is? De huidige situatie gebruiken om het merk te promoten (75%) en humor gebruiken in de communicatie (40%).Ā Consumenten verwachten van merken ten slotte ook dat zij er alles aan doen om de gezondheid van hun werknemers te garanderen (78%), onder meer via telewerken.Ā
Klanten vanĀ Kantar kunnen meer informatie vinden of opvragen viahttps://www.kantar.com/Campaigns/Covid-19-Barometer
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dĆ© PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn?Ā Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten Ć©n met […]