11.11.11 en Viavictor komen op straat voor menselijkheid

Etnische zuivering, oorlogsmisdaden en kinderen die in honger leven. Met de lancering van haar najaarscampagne zet 11.11.11 volop de spotlights op menselijkheid – of in het geval van de Gazaoorlog: het gebrek daaraan. Een scherpe boodschap die zo wordt gekoppeld aan duizenden vrijwilligers die niet aan de kant blijven staan en de straten optrekken om acties te organiseren en giften verzamelen voor menselijkheid. “Gewone mensen maken het verschil, zowel hier als wereldwijd,” zegt 11.11.11-directeur Els Hertogen.
“Over de oorlog in Gaza worden veel meningen geuit. Maar wanneer wordt opgeroepen tot een etnische zuivering, dan heeft dat niets met een mening te maken. Dat is gewoon strafbaar en onmenselijk.” Wie vanaf vandaag zijn radio aanzet, hoort opvallende boodschappen. Met confronterende radiospots grijpt 11.11.11 de aandacht door scherp te verwijzen naar oorlogsmisdaden in de Gazaoorlog en zet ze haar najaarscampagne, van de hand van Viavictor, helemaal in het teken van menselijkheid.
“Het afgelopen jaar zagen we hoe burgers, ziekenhuizen, scholen, vluchtelingenkampen en hulpkonvooien tot doelwitten werden gereduceerd. Israëlische ministers pleiten zelfs openlijk voor etnische zuivering,” zegt 11.11.11-directeur Els Hertogen. “Maar haat en geweld mogen nooit winnen. Daarom roepen we mensen op om mee op te komen voor menselijkheid en het verschil te maken. Om mee op te komen voor mensenlevens, de steun van organisaties ter plekke, het respecteren van het internationaal recht mee af te dwingen en een staakt-het-vuren te eisen.”
Levenslijn voor twee miljoen mensen
Tegenover het oorlogsgeweld en uitbuiting plaatst de Koepel voor Internationale Solidariteit mensen die dagelijks het verschil maken. Zoals Mohamed Salha, dokter en directeur van het Al-Awda-ziekenhuis in Gaza. Ondanks belegeringen en tekorten – zoals brandstof, medicijnen en zelfs drinkwater – blijft Mohamed zorg bieden aan burgers. Al-Awda is een van de laatste medische voorzieningen in Noord-Gaza en een cruciale levenslijn voor de bijna twee miljoen mensen die vastzitten in het gebied. De omstandigheden zijn zwaar: de voorganger van dokter Salha werd vorig jaar ontvoerd door het Israëlische leger, en het ziekenhuispersoneel leeft onder voortdurende dreiging en heeft al maandenlang geen contact met hun families.
Naast Mohamed zet 11.11.11 nog andere changemakers die het verschil maken centraal in haar campagne: zoals Passy en Omar. Passy werkt in het Kanyarushinya vluchtelingenkamp in Congo. Met haar organisatie Aidprofen beschermt ze daar vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld. Omar vluchtte voor het oorlogsgeweld in Syrië en helpt vandaag andere mensen op de vlucht in een tentenkamp aan de Turkse grens. Bijvoorbeeld door noodvoedsel, winterjassen of psychosociale hulp te bieden na de verwoestende aardbevingen.
Duizenden de straten op voor menselijkheid
Komende weken zetten duizenden vrijwilligers alles op alles om fondsen in te zamelen en politici te wijzen op het belang van menselijkheid en internationale solidariteit. Ieder jaar levert dat doorheen heel Vlaanderen en Brussel een hele waaier aan activiteiten op: van filmvoorstellingen, loopwedstrijden, quizzen en eetfestijnen tot straatverkoop van chocolade, truffels en wenskaarten. De iconische kalender is dit jaar extra bijzonder: voor deze editie werkte de organisatie samen met topfotograaf Lieve Blancquaert. Met twaalf indrukwekkende foto’s vertelt Blancquaert de verhalen van echte mensen overal ter wereld, van jongeren in vluchtelingenkampen tot gezinnen die opkomen voor hun rechten.
Wil je de 11-campagne steunen? Doe mee aan een van de vele activiteiten of doe een gift op 11.be/menselijkheid.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]