Mortierbrigade en UGent houden studenten voor de gek


Mortierbrigade en de UGent voerden een ongebruikelijk experiment uit met studenten. Een aantal professoren gaf les op basis van dubieuze, soms totaal onjuiste beweringen. Het opzet? De kritische geest van de studenten testen. De universiteit wilde zien hoe lang het duurde vooraleer studenten reageerden en zich verzetten tegen de stellingen van hun professoren. Dit experiment, met als bedoeling de studenten aan te zetten om te reageren en kritisch te denken, wil de filosofie van de UGent opnieuw bekrachtigen. DURF DENKEN staat voor durven ‘kritisch’ denken, een absolute meerwaarde in een maatschappij waarin fake news dagelijkse kost is.
 De uitspraken in de lessen en de reacties op de affiches passen in de filosofie van de UGent: studenten aanzetten om kritisch te denken UGent-rector Rik Van de Walle: "Er is nood aan mensen en instellingen die durven en mogen tegenspreken, zonder het debat te moeten winnen. De UGent is een kritische universiteit met een duidelijke stem in het maatschappelijk debat. We durven te denken, dat zit in ons DNA en we moedigen iedereen aan dat ook te doen. Meer nog, we spelen een pioniersrol en brengen de discussie op gang. We vormen onze studenten kritisch in een creatieve ontwikkelingsgerichte leer- en onderzoekomgeving en we plaatsen ons onderwijs en onderzoek graag in een brede maatschappelijke context."
De uitspraken in de lessen en de reacties op de affiches passen in de filosofie van de UGent: studenten aanzetten om kritisch te denken UGent-rector Rik Van de Walle: "Er is nood aan mensen en instellingen die durven en mogen tegenspreken, zonder het debat te moeten winnen. De UGent is een kritische universiteit met een duidelijke stem in het maatschappelijk debat. We durven te denken, dat zit in ons DNA en we moedigen iedereen aan dat ook te doen. Meer nog, we spelen een pioniersrol en brengen de discussie op gang. We vormen onze studenten kritisch in een creatieve ontwikkelingsgerichte leer- en onderzoekomgeving en we plaatsen ons onderwijs en onderzoek graag in een brede maatschappelijke context."
https://www.youtube.com/watch?v=KyWS_ahQ_4I
Credits
Client: Universiteit Gent
Client contacts: Isabel Paeme, Laurens Beke
Agency: mortierbrigade
Creative Directors: Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
AD: Laurie Lacourt
Copywriter : Catherine Hermans
Head of production: Charlotte Coddens
Strategy: Vincent d’Halluin
Producer: Olivia Naudts
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Social: Jonas Van Bael
Studio : Sophie Bayeul, Vito Latorrata
Photographer : Jan Opdekamp
Digital strategy: Laura Deknock
Digital company: mortierbrigade digital manufacture
Production company: Caviar
Director: Tom Willems
Producer: Shana Duprez
Sound: Gregory Caron
 - CONTENT CREATOR - THE CREW- About The Crew The Crew is a boutique creative agency based in Brussels. […] 
 - Strategic Director - Wavemakers- Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […] 
 - Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)- APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […] 
 - Corporate PR Account Manager Walkie Talkie- WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […] 


