Dit jaar viert de Citroën 2PK officieel zijn 70ste verjaardag. Officieus zijn het er 80, want net voor de oorlog reden de eerste prototypes rond van een auto – de TPV (Très Petite Voiture, letterlijk “zeer kleine auto”) - die volgens het lastenboek een mand eieren moest kunnen vervoeren door een veld… zonder er één te breken. Het dak moest ook hoog genoeg zijn zodat de boer naar de mis kon rijden met zijn zondagse hoed en hij moest plaats bieden aan vier personen en 50 kg bagage. Voor de rest moest hij zo eenvoudig mogelijk zijn en mocht de productie niet meer kosten dan 1/3 van de productiekost van de 'Traction Avant' die enkele jaren voordien (1934) op de markt kwam.
In 1948 verbaasde Citroën de wereld met een klein licht autootje met een luchtgekoelde tweecilinder, een elektrische starter, vier onafhankelijke wielen, een oprolbaar linnen dak en vier echte plaatsen met zetels die gemakkelijk konden worden weggenomen om een grote laadvloer vrij te maken. Het werd een groot succes: de ‘lelijke eend’ zou pas in 1990 uit productie worden genomen.
Autoworld toont van tot 29 april een overzicht van de geschiedenis en de vele verschijningsvormen van de 2PK. Bestelwagens, 4x4’s, afgeleide modellen, speciale series…..maar ook enkele opvallende kitcars op basis van deze eenvoudige mechaniek. Er zullen tevens bijzondere modellen uit het 'Conservatoire' – de officiële Citroën-collectie - te bewonderen zijn, waaronder één van de vooroorlogse prototypes.Enkele van de meest iconische modellen blijven geëxposeerd tot 29 april.