15.000 digitale duikers in De Schorre

Communication / News

BELGA PHOTO KOEN BLANCKAERT

BELGA PHOTO KOEN BLANCKAERT

15.000 kinderen en ouders zakten dit weekend naar recreatiedomein De Schorre in Boom af voor ‘De Digitale Duik’. Ze werden er volledig ondergedompeld in de digitale wereld en konden kennismaken met allerlei technologische snufjes. Organisator Telenet wil (in samenwerking met TBWA) met dit event de digitale kloof tussen ouders en kinderen verkleinen, om zo samen veilig en bewust alle mogelijkheden te kunnen ontdekken. Een groot succes zo blijkt, want ‘De Digitale Duik’ krijgt zeker navolging.

De gratis tickets voor het festival waren gegeerd, want enkele dagen voor de start waren alle kaarten de deur uit. Op vrijdag trapten drieduizendvijfhonderd scholieren tussen 9 en 14 jaar samen met Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters ‘De Digitale Duik’ af. Ze mochten er als eersten de workshops en activiteiten uittesten. ‘s Avonds waren er duizendvijfhonderd Telenet-medewerkers met hun kinderen aanwezig.  Op zaterdag en zondag was het de beurt aan de gezinnen, met telkens vijfduizend bezoekers. Samen konden ze zich uitleven door onder meer met drones te leren vliegen, robots te besturen of een eigen game te bouwen. Maar ze kwamen er ook meer te weten over privacy op het internet of online bankieren. Bekende Vlaamse vloggers als Kastiop, UnaGize en Kevser leerden hen tussendoor de kneepjes van het vak.Telenet wil met ‘De Digitale Duik’ de spreidstand verkleinen van de manier waarop kinderen en ouders naar de digitale wereld kijken. Zo sloten verschillende gezinnen gedurende het weekend zelfs een digideal, een overeenkomst over het online gedrag thuis. Telenet blikt alvast tevreden terug op het evenement. “Met liefst 15.000 bezoekers zien we dat er wel degelijk behoefte is aan dit soort evenementen,” zegt Ann Caluwaerts, chief corporate affairs van Telenet. “We merkten ook heel wat enthousiasme van de partners. Er is niet beslist of er een tweede editie komt, maar het is zeker onze bedoeling om activiteiten voor deze doelgroep te blijven organiseren. Of die een exacte kopie zullen zijn van ‘De Digitale Duik’, weten we nog niet." 

https://vimeo.com/234195912

https://vimeo.com/234190306