De Creative Belgium Awards bestaan 35 jaar, en dat wordt gevierd met een overzichtstentoonstelling waarin de 35 jaarboeken gepresenteerd worden. Deze awards zijn zoals bekend de belangrijkste creatieve prijzen in ons land waarbij het beste Belgische creatieve werk voor merken getoond en bekroond wordt. Volgende week verschijnt ook 'the book 2018', met daarin alle winnaars en genomineerden van de Creative Belgium Awards 2018. De expo, die opent op 20 september en een week gaat duren, is op die manier een echte wandeling doorheen 35 jaar reclamegeschiedenis.
Ter herinnering: de geschiedenis van de awards begon al in 1976 met de eerste 'Pubprijstentoonstelling'. Josephine Overeem, initiatiefneemster en oprichtster van het vakblad Pub (intussen PUB), organiseerde deze eerste editie. De prijsuitreiking vond toen plaats in de ontvangstruimte van Bank Brussel Lambert, in Brussel. In 1980 kwam er een eerste echt jaarboek, Pub Award. Ondertussen richtten creatieven uit diverse bureaus een eigen club op – de Creative Club. In het najaar van 1982 werd de Creative Club formeel de Creative Club of Belgium (CCB). In 2015 veranderde de nieuwe directie de naam in Creative Belgium. Jens Mortier, oprichter van mortierbrigade staat al sinds 2006 aan het hoofd van de organisatie. “Het zelfvertrouwen dat de Rode Duivels nu hebben, dat hadden de reclamebelgen eind van vorige eeuw ook: het gevoel van 'wij kunnen ook wereldkampioen worden’. Dat is een paar keer gelukt. En wij hopen hetzelfde van de Duivels,” zegt Jens Mortier.
Op 20 september verschijnt dus 'the book 2018', met een compleet overzicht van alle winnaars en genomineerden van het afgelopen jaar. Het boek is al elk jaar een mooi naslagwerk geweest voor de volgende generatie creatieven, en, misschien nog belangrijker, een eerbetoon aan de winnaars en merken die visie en moed hebben gehad om te investeren in creativiteit. “Je kan er prachtig werk in ontdekken. Sommige campagnes zijn minder bekend, andere zijn veelbesproken, hebben jullie gedeeld op social media of waren een gespreksonderwerp op café. Want hoewel reclame voor velen een vies woord blijft, zullen straffe campagnes ook mensen blijven bewegen en opinies doen vormen,"
licht Isabel Van den Broeck, managing director Creative Belgium, toe.
Creative Belgium kiest ervoor om de uitgave van het nieuwe jaarboek te combineren met een expo. Een week lang kan je alle 35 jaarboeken inkijken, en zo een compleet overzicht krijgen van 35 jaar reclamegeschiedenis in België. De moeite waard om even langs te gaan..Agency: Lowe Marschalk Troost
Praktisch:
EXPO: 35 YEARS OF BELGIAN ADVERTISING
21.09 – 27.09
elke dag doorlopend van 8u tot 16u
vrije toegang
Firma, Schaarbeeklei 636, 1800 Vilvoorde
De officiële opening voor leden, winnaars en genomineerden vindt plaats op donderdag 20 september van 18.30u tot 22.30u.
Bevestiging is vereist via info@creativebelgium.be.
THE BOOK
Uitgeverij LannooCampus
29.99 euro
https://www.lannoo.be
Online te koop via Lannoo en bij de gespecialiseerde boekhandel.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]