Absoluut communiceert heerlijk helder
"Op een nader te definiëren tijdstip dat zich de dag voor vandaag na zonsondergang voordeed, meer bepaald op de Taalavond van de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT), werd de interne campagne Heerlijk Helder van de Vlaamse overheid geïntroduceerd, door sommigen omschreven als kick-off..."
Geen snars begrepen van de inleiding van dit bericht? Logisch. De zin, inderdaad een vreselijk lange zin, is allesbehalve helder geschreven. Gevolg: lezers haken af. Of begrijpen de boodschap helemaal verkeerd. Een vervelend kwaaltje waar ze bij de Vlaamse overheid komaf mee willen maken. Daarom trapten ze gisteren samen met communicatiebureau Absoluut de interne campagne Heerlijk Helder af.
Het Leuvense bureau pakte uit met een guerrilla-actie en verving alle communicatievormen in een koffiebar van de Vlaamse overheid door onduidelijke taal. Als je een koffie wilde, moest je een ‘gewoontegetrouwe hoeveelheid espresso aangevuld met heet water’ bestellen. De verbaasde reacties van de medewerkers bleven niet uit, en werden allemaal vastgelegd op verborgen camera. Tips voor heerlijk heldere taal vind je op heerlijkhelderetaal.be.