Accenture Interactive herdenkt Memorial Day met interactieve liveceremonie

Crea / News

Een samenwerking van de American Overseas Memorial Day Association Foundation, de ambassade van de Verenigde Staten in België en Accenture Interactive organiseerden op maandagavond 25 mei een interactieve liveceremonie als eerbetoon aan 14.000 Amerikaanse militairen die begraven liggen in België, om de herdenkingsceremonies van Memorial Day toch door te kunnen laten gaan.

Memorial Day kent een rijke traditie in België, waar al sinds 1923 herdenkingsplechtigheden hebben plaatsgevonden. Covid-19 mocht geen roet in het gooien om de 75e verjaardag te vieren van een aantal cruciale gebeurtenissen in de geschiedenis van WO II, zoals de bevrijding van België, de Slag om de Ardennen en V-dag. Daarom werd deze belangrijke Memorial Day-traditie voortgezet als een virtuele ervaring. Meer dan 3700 mensen woonden de het live event bij om de Amerikaanse gesneuvelden te eren.

Al bijna 100 jaar lang zorgt de American Overseas Memorial Day Association in België ervoor dat er elk jaar in mei openbare plechtigheden worden georganiseerd om eer te betonen aan de gesneuvelde Amerikanen. Door de huidige beperkingen met betrekking tot openbare bijeenkomsten zijn in België echter meer dan 20 publieke Memorial Day-plechtigheden – groot en klein – afgelast, vaak voor het eerst sinds 1923. Vastberaden om Covid-19 niet in de weg te laten staan van 75 jaar Slag om de Ardennen en het einde van WO II, deed de organisatie een beroep op interactieve technologie om de gesneuvelde Amerikaanse troepen te eren. Dit jaar nam de openbare Memorial Day-plechtigheid dan ook de vorm aan van een ‘.commemoration’ via een interactieve live stream.

Amerikaans ambassadeur Ronald Gidwitz opende het evenement vanuit België. Andere sprekers waren onder meer Belgisch premier Sophie Wilmès, generaal John Love, militair vertegenwoordiger van de Verenigde Staten bij de NAVO, secretaris William Matz van de American Battle Monuments Commission en vele anderen.

Vernieuwende en gedeelde live-ervaring rond Memorial Day

De online-ervaring ontwikkeld door Accenture Interactive is uniek door de combinatie van livestream en sociale interactie in een speciaal aan het evenement aangepaste omgeving. Het publiek kon het evenement niet enkel bekijken, maar er ook in real time aan deelnemen. Tijdens de plechtigheid kunnen kijkers kiezen om de livestream alleen te bekijken, op hun mobiel apparaat of computer, of om tot 8 personen uit te nodigen in een virtuele ‘tribune’ (enkel via computer) en de ceremonie net zoals de klassieke evenementen samen te beleven.

De deelnemers werden uitgenodigd om een virtuele roos neer te leggen ter ere van alle mannen en vrouwen die in militair dienstverband zijn gestorven voor de Verenigde Staten, en om na te denken over de betekenis van Memorial Day door eer te betonen aan zij die hun leven hebben gegeven om onze vrijheid te verdedigen. Van de meer dan 500.000 Amerikaanse militairen die het leven lieten tijdens Wereldoorlog I en II, liggen er meer dan 14.000 begraven in België.

Van de andere kant van de oceaan naar heel Amerika

Deze online Memorial Day-ervaring bood een breder Amerikaans publiek de kans om kennis te maken met de betekenis van Memorial Day in Europa. In heel België komen Belgen en Amerikanen tijdens het Memorial Day-weekend samen op de drie Amerikaanse begraafplaatsen die onderhouden en gerund worden door de American Battle Monuments Commission. Elk jaar vinden bovendien plechtigheden plaats aan het graf van 15 Amerikaanse militairen die begraven liggen in zogenaamde ‘geïsoleerde’ graven op andere locaties verspreid over het land.

Dankzij het platform konden we deelnemers het gevoel geven dat ze op het live-evenement aanwezig waren, ongeacht hun locatie,” zegt Gert Pauwels, managing director van Accenture Interactive Belux. “Toen we vernamen dat het coronavirus deze evenementen onmogelijk dreigde te maken, vonden we dat we iets moesten doen om het project te steunen. Er is een groot verschil tussen een video bekijken van een belangrijk evenement en het persoonlijk meemaken. Dat maakt een veel diepere indruk en blijft langer hangen. Bovendien is er dat gevoel om deel uit te maken van iets groters dan onszelf. Het was voor ons dan ook een eer om onze innovaties doelgericht in te zetten en de afgelasting van Memorial Day in België ongedaan te maken in een jaar waarin de betekenis van het woord ‘vrijheid’ duidelijker is geworden dan ooit.”