Adobe transformeert marketing e-mails met design en intelligentie

Communication / Innovation / News

Adobe sensei (1)De manier waarop Europese consumenten omgaan met e-mail is behoorlijk aan het veranderen, zo blijkt uit het derde jaarlijkse Adobe onderzoek naar e-mailmarketing. Merken staan steeds meer onder druk om marketing e-mails te personaliseren, snel te anticiperen op de analytics over het gedrag van de lezer en ervoor te zorgen dat e-mails geoptimaliseerd zijn voor de smartphone. Het merendeel (48 procent) van de Europese e-mailgebruikers bekijkt persoonlijke e-mails namelijk het liefst op hun smartphone.

Het onderzoek onder 3.000 Europese zakelijk professionals laat zien dat e-mail nog steeds het meest populaire marketingkanaal is. Van de Europese respondenten geeft 63 procent aan dat dit het meest effectieve kanaal is voor merken om hen te bereiken (5 procent meer dan in 2016). Daarnaast geeft 53 procent aan dat zij geïnteresseerd zijn in het ontvangen van speciale aanbiedingen en promoties van merken. In vergelijking met vorig jaar bekijken respondenten minder zakelijke en persoonlijke e-mails (respectievelijk een daling van 17 procent en 25 procent per week). Van de persoonlijke e-mails wordt 35 procent niet geopend door Europese consumenten. Dit laat eens te meer zien hoe belangrijk het is dat marketing e-mails onderscheidend zijn.

Het onderzoek wordt gepubliceerd op het moment dat Adobe innovaties introduceert die merken helpen om een onderscheidende ervaring te bieden en voorkomen dat er nog meer overbodige e-mails in de inbox van consumenten belanden. Adobe Campaign in Adobe Marketing Cloud, onderdeel van Adobe Experience Cloud stelt marketeers in staat om gepersonaliseerde en aansprekende e-mails te versturen die gebaseerd zijn op klantkennis en –interacties. Kunstmatige Intelligentie en machine learning op basis van Adobe Sensei versterkt de voorspellende mogelijkheden van Adobe Campaign. Adobe is onlangs erkend voor de e-mail en campagnebeheerfuncties in het onderzoek van Gartner naar cruciale functionaliteit in multichannel campagne management.

Stephan Dietrich, vice president, Adobe Campaign, stelt: « Hoewel merken steeds vaker e-mailmarketing inzetten om aantrekkelijke ervaringen te ontwikkelen, vinden zij het nog vaak lastig om te voldoen aan de hoge verwachtingen van consumenten. Onze innovaties voor e-mailmarketing verstevigen onze leidende positie. Wij helpen bedrijven bij het ontwikkelen van aantrekkelijke e-mails die klantrelaties, brand awareness en uiteindelijk verkoop bevorderen. »

De nieuwe mogelijkheden van Adobe Campaign en de innovaties van Adobe labs stellen marketeers in staat om:

- De beste afbeeldingen voor e-mails te voorspellen: in Adobe labs wordt momenteel gewerkt aan een project dat mogelijk in de toekomst geïntegreerd wordt in Adobe Campaign. Hierbij wordt Adobe Sensei gebruikt om te bepalen welke afbeeldingen het meest relevant zijn om toe te voegen aan een e-mail om de conversie te bevorderen.

- Voorspellen van klantverlies: Adobe is ook bezig met een toekomstgericht project waarbij Adobe Sensei wordt ingezet om veranderingen in het gebruik van Adobe Campaign door klanten te analyseren, zoals een drastische afname in het aantal verzonden e-mails, veranderingen in het gebruik van specifieke functies en contractvoorwaarden die mogelijk een indicatie zijn voor toekomstig klantverlies.

- Snel en eenvoudig actie ondernemen op basis van inzicht: Veel e-mail marketeers beschikken niet over geïntegreerde analyses van de effectiviteit van hun campagnes en dit maakt het lastig om aan te passen wat niet werkt. De dynamische rapportagemogelijkheden van Adobe Campaign bieden actionable data in real-time en visualiseren inzichten van e-mailcampagnes zodanig dat je geen datawetenschapper hoeft te zijn om ze te begrijpen.

- Creëer meertalige e-mailcampagnes: de tijd van het creëren van individuele e-mailcampagnes voor iedere taal die nodig is om consumenten te bereiken ligt ver achter ons. Adobe helpt marketeers bij het wereldwijd opschalen van hun campagnes en het vertalen van aantrekkelijke, gepersonaliseerde meertalige e-mails rechtstreeks vanuit Experience Manager en het eenvoudig beheren en uitsturen van de e-mails vanuit Adobe Campaign.

- Stuur aantrekkelijke e-mails: Adobe maakt het eenvoudig voor e-mail marketeers om e-mails te ontwerpen door 18 nieuwe kant-en-klare templates toe te voegen.

Adobe Campaign, onderdeel van Adobe Marketing Cloud, breidt klantervaringen uit en maakt het zowel mogelijk om gepersonaliseerde e-mails te ontwikkelen en uit te sturen als cross-channel marketingcampagnes op te zetten. Meer dan 850 klanten maken gebruik van Adobe Campaign, waaronder AccorHotels, BP Global, Christian Dior, Electronics for Imagining, HD Supply, Heathrow Airport Limited, L'Occitane, Renault, Scandinavian Airlines, Sephora, True Value en UBS.