Adverteren via crowdsourcing?

Crowd sourcez-vous

Media / News

Crowd sourcez-vous

U weet uiteraard wat crowdsourcing is. Maar wat als we dat principe loslaten op de reclame? Dat beoogt alvast Topvideotalents.com, een platform van de Franse communicatiegroep LowCost360 waarvan het Belgische bureau Nextage deel uitmaakt. Top Video Talents steunt en promoot crowdsourcing voor reclame vanuit de invalshoek van de video's. « De behoefte aan audiovisuele productiemiddelen laat zich steeds meer voelen. De meest efficiënte websites tonen video's en zelfs websites die vooral bestaan uit tekst, hebben video's nodig," stelt Jean-Marc Segati vast. De vice-voorzitter van LowCost360 vindt dat de klassieke productie van video's nu te zwaar en te duur is, zeker voor kleinere structuren. Crowdsourcing kan een oplossing bieden. Top Video Talents wil videomakers uit de hele wereld  verzamelen, specifieke competenties opsporen in functie van adverteerders en briefings doorsturen. « Crowdsourcing in onze sector is al gemeengoed in de Verenigde Staten," zegt Segati. "En er ontstaan twee soorten bureaus. De grote structuren  coördineren en doen een beroep  op heel diverse, kleinere bureaus of zelfs zelfstandigen die heel gespecialiseerd zijn en over competenties met een hoge toegevoegde waarde beschikken. Die kleinere structuren organiseren zich een beetje zoals de vrije beroepen. Ze zijn lichter, sneller en flexibeler. Crowdsourcing volgt diezelfde logica." Wilt u meer weten over de ideeën van Jean-Marc Segati? Lees dan (in het Frans) zijn boek 'Crowd sourcez-vous', vanaf 9 juli in de (betere) boekhandel.