AGENTSCHAP BINNENLANDS BESTUUR VERKIEST LDV UNITED VOOR NIEUWSTE KIESCAMPAGNE

Crea / News

Binnenkort mogen we met z’n allen weer naar de stembus voor de lokale en provinciale verkiezingen. Mogen, want voor het eerst is er geen opkomstplicht en dat zal zich vertalen in het aantal stemmers. Zo twijfelt 23% van de Vlamingen om te gaan stemmen, omdat ze niet geloven in het belang van hun stem. En dat terwijl de lokale verkiezingen net het meest zichtbare effect hebben op jouw nabije omgeving.

Vanuit die gedachte lanceerden LDV United en Agentschap Binnenlands Bestuur een campagne die iedereen moet overtuigen om te gaan stemmen op 13 oktober. Een campagne die start vanuit een heel helder inzicht: op lokaal niveau ben je sneller bezig met politieke thema’s dan je denkt. Want elk gesprek over nieuwe fietspaden in je straat of een speeltuin in je gemeente is eigenlijk een soort politiek debat. Zonder het te beseffen praat je erover aan de toog, op het terras, bij de bakker, kapper of op het sportveld. Maar het is belangrijk dat je je stem ook zeker in het stemhokje laat horen op 13 oktober, want da’s het moment dat je zelf impact hebt op de toekomst van je omgeving.

 

In drie campagnevideo’s zien we uit het leven gegrepen momenten die plots onderbroken worden door een stemhokje dat uit de lucht komt vallen. Zo wordt al snel duidelijk dat iedereen wel een mening heeft over zijn buurt, maar dat je die zeker ook op 13 oktober in het stemhokje moet laten horen. De campagnevisuals maken dan weer op symbolische wijze hetzelfde punt. Zo zien we onder andere een café, een sportveld, een tram en een kapperszaak in een stemhokje

Van de kapperszaak creëerde LDV United, samen met het eventbureau Fast Forward, zelfs een echte variant. Vanuit dit unieke stemhokje lanceerde Vlaams viceminister-president en minister van Binnenlands Bestuur Lydia Peeters de campagne. En tegelijkertijd is het ook een opvallend medium om voorbijgangers op een originele manier onze boodschap mee te geven.

Credits:

Client: Agentschap Binnenlands Bestuur ​
​​Contact: Pieterjan Rynwalt, Adel Mouchalleh, Isabel Hazenbosch ​
​​Creative Director: Wesley Kuystermans, Yannick Schoch ​ ​
​Creation: Steffy Bertels, Lynn Laenen
​Strategy Director: Dennis Vandewalle
​Strategy: Fatima Llouh
​Client Service Director: Tom Thijs
​Account Team: Anouk Nulens, Florence Vercammen, Romy Vierhouten
​Design: Stijn Voeten, Jeffrey Uten, Sandra Wulffaert
​Video Production: Diplomat
​Event Agency: Fast Forward Events