Ahold neemt de Delhaize Group over. In een gezamenlijk persbericht hebben de twee het over een “fusie van gelijken” onder de naam Ahold Delhaize, maar bij nader inzien neemt het grotere Nederlandse Ahold, nu ook bij ons gekend van Albert Heijn, wel degelijk de kleinere Delhaize Group over. Dat wordt duidelijk uit de aangekondigde kapitaal- en managementstructuur.
Na goedkeuring van de overname door de aandeelhouders en toezichthouders zal Ahold Delhaize zowat 375.000 medewerkers in meer dan 6.500 winkels verzamelen, die samen meer dan 50 miljoen klanten in Europa en de Verenigde Staten zullen bedienen. De schaalgrootte zal Ahold Delhaize een belangrijk concurrentievoordeel opleveren, alleen al door de synergiemogelijkheden – geraamd op zowat 500 miljoen euro per jaar. Voor de aandeelhouders is de fusie goed nieuws, maar voor de medewerkers dreigt de overname minder aangenaam te worden. De winsten uit de synergie kunnen uitgespeeld worden voor een (nieuwe) reorganisatie op de werkvloer. De vakbonden maken zich dan ook terecht ongerust over de werkgelegenheid op lange termijn.
Hoe dan ook verkast de beslissingsmacht na de “fusie” tussen Ahold en Delhaize naar Nederland. Ahold zal zowat 60% en Delhaize zowat 40% van de nieuwe onderneming controleren. Die zal naar schatting meer dan 9 miljard euro waard zijn op de beurs. Daarnaast rekenen Ahold en Delhaize na hun integratie op een omzet van meer dan 54 miljard euro, een netto winst van zowat 1 miljard euro en een vrije kasstroom van ongeveer 1,8 miljard euro. Ahold Delhaize zal zijn beursnotering in Brussel en Amsterdam behouden maar wil zijn hoofdzetel in Nederland vestigen, met een Europees hoofdkwartier in Brussel. Dick Boer, CEO van Ahold, wordt na de fusie CEO van Ahold Delhaize. Frans Muller, nu nog CEO van de Delhaize Group, wordt er na de overname vice-CEO.
Naar verwachting zal de integratie van Ahold en de Delhaize in een eerste fase extra werk opleveren voor de reclamewereld. Het nieuwe Ahold Delhaize moet namelijk gecommuniceerd worden. Maar in een tweede fase kunnen de synergiemogelijkheden ook hier uitgespeeld worden. Een verschuiving van de aankoopbeslissingen in de richting Nederland zou op termijn net mínder werk kunnen betekenen voor de (Belgische) reclamesector. Maar daarover wordt voorlopig niet gecommuniceerd. Eerst moet de integratie afgerond worden. Ahold en Delhaize zelf verwachten dat ze al midden volgend jaar als Alhold Delhaize naar de markt kunnen trekken.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]