AKQA Brussels en VSV reageren in realtime op BeReal-notificaties

Crea / News

In het kader van de campagne 'Focus op de weg, niet op je gsm' hebben VSV en AKQA Brussels een innovatieve actie gelanceerd.

In 2024 kregen meer dan 60.000 Belgen een boete voor het gebruik van hun smartphone achter het stuur. Sociale media en hun notificaties, in combinatie met de bekende FOMO (Fear Of Missing Out), zijn hier deels verantwoordelijk voor. En van de vele sociale media is er één waarvan de werking extra problematisch is: BeReal.

BeReal is een app die op willekeurige momenten één keer per dag een notificatie stuurt naar al zijn gebruikers, op hetzelfde moment. BeReal geeft hen vervolgens slechts twee minuten de tijd om te reageren en een foto te posten van zichzelf en wat ze op dat moment aan het doen zijn. Op zich is daar niets mis mee, ware het niet dat gemiddeld één op de drie notificaties tijdens de spitsuren verschijnt en dat de meerderheid van de BeReal-gebruikers oud genoeg is om te rijden.

Daarom hebben VSV en AKQA Brussels op 8 en 9 oktober, ter gelegenheid van een grote sensibiliseringsdag tegen gsm-gebruik achter het stuur, samengewerkt met Mindshare en Clear Channel om een BeReal-account te koppelen aan een heel netwerk van digitale schermen (DOOH). Op het moment dat de BeReal-notificatie binnenkwam, verscheen er in heel Vlaanderen een andere notificatie: 'Tijd om te focussen op de weg. Niet op je BeReal.'

Credits: 

Campaign: Ingrid Geeraerd
​PR: Werner De Dobbeleer
Creative Agency: AKQA Brussels
​Executive Creative Director: Peter Ampe
​Creative Director: Antoinette Ribas
​Creative team: Vanessa Hendrickx, Antoine Wellens
​Strategic team: Dominique Poncin, Britt Decraen, Aze Van Coillie
​Account team: Matthias Roose, Lies Bernaer, Leen Van Lint
​Digital Strategy Director: Wies Dickens
​Performance Marketeer: Jonas Sprengers
​Social Creative: Julie Zegers
​Head of Productions: Olivia Naudts
​RTV Producer: Bram Busschots
​Editor: Sven Vanhee
​Brand designer: Sacha Lempereur
PR agency: AKQA Brussels PR
​PR contact: Anneleen Coppens, Stephanie Van Bets, Janne Pirard
Animation studio: The Others
​Media agency: GroupM x Mindshare
​Planning and Execution: Ulrich Medenou
​En met speciale dank aan Clear Channel