Alerte kijkers of bange konijnen?

Media / News

Zoals een stapel gelijmd of gebonden papier pas een boek wordt als dat wordt gelezen, is een verzameling pixels pas een beeld (of televisie, of total video, of...) als we ernaar kijken. We hoeven niet naar alles te kijken, we maken zelf een selectie – of dat denken we, want het gewoontedier in ons laat ons vaker dan we denken naar steeds dezelfde zenders (of streamers of instagramaccounts of YouTubekanalen...) kijken. De zapper (televisie en streaming) en de algoritmes (online) doen de rest. 

Heeft u zich al afgevraagd hoe het komt dat u kunt meespreken over programma’s of internetfenomenen “waar u nooit naar kijkt”? We zappen, of we blijven hangen op plekken waar we eigenlijk niet willen blijven hangen (of dat houden we ons voor). Steeds vaker bekijken we dingen die we vroeger enkel op televisie zagen (ook) op ons kleine scherm, sinds enkele jaren onze trouwste vriend die ons vaak zelfs tot in het kleinste kamertje vergezelt. 16:9 of 9:16, zoals de cover van dit magazine evoceert? 

Maakt dat alles alerte kijkers van ons, of zijn we gewoon bange konijnen? Bang om iets te missen, bang om niet mee te kunnen met de nieuwste hypes, bang om zelf te kiezen wat we willen bekijken? We kunnen kijken naar wat we willen, wanneer we dat willen én op welk scherm we dat willen. Zijn we daardoor betere kijkers geworden? Of kijken we zoals bange konijnen naar een lichtbak? Lambik, de vriend van Suske en Wiske, zette een televisiescherm in het bos om konijnen te lokken. Zijn we zover gekomen? 

Eerlijk is eerlijk: er zijn niet alleen baggerpixels te zien. Ik ontdekte zelf enkele leuke comedians via Instagram en de vele duizenden YouTubekanalen zijn lang niet allemaal slaapverwekkend. En natuurlijk: er wordt nog steeds mooie televisie gemaakt. Televisie in ons land is kwaliteitsvol – u zag afgelopen zomer misschien het verschil toen u ergens in het buitenland op een lokale zender terechtkwam. Wees dus geen bang konijn: bepaal eens vaker zélf welke pixels u wilt bekijken. De algoritmes zouden ons moeten volgen, niet omgekeerd...

– Wim De Mont, head of content PUB Magazine

LEES HET NIEUWE PUB MAGAZINE hier