(update 9 maart) De winnaar van de Young Talent Award is Alieke Stubbe van InSites Consulting. Ze haalde het van Bert Hendrickx (GfK) en Maarten Elen (Haystack).
Met de Young Talent Award - dit jaar voor het eerst georganiseerd - bekroont Febelmar marktonderzoekers onder de dertig jaar. Het gaat daarbij om hun visie op de sector, de markt en hun opdracht. De bekroning vond plaats tijdens het vierde Febelmarcongres.
De presentatie van Alieke Stubbe droeg de titel ‘Hoeveel kost privacy?’
Elke dag staan we continu in verbinding met technologie, door onze smartphones te gebruiken, activiteit-trackers te dragen en elke seconde van elke dag online te zijn. We hebben nog steeds pincodes en paswoorden nodig of moeten extra toestellen meezeulen, wat best wel vervelend kan zijn. Bij sommige applicaties gaat het al sneller door het gebruik van vingerafdruk- of oog-scan-identificatie. Maar zou het niet eenvoudiger zijn voor iedereen als we te allen tijde een ‘always-on’ toestel met ons zouden meedragen?
Wat dacht je van een marktonderzoek chip? Een chip die zo slim is dat hij alles opslaat: je handelingen, de merken die je gebruikt, je emoties, stemmingen, gedachten en houdingen. Een chip die kan connecteren met je bankkaart, smartphone, auto en zelfs de beveiliging van je woning. Een chip die je uitgaven op persoonlijke manier volgt en die diensten op maat kan aanbieden (vb. bankrekeningen, verzekeringen, enz.). Al deze getrackte data kan anoniem gebruikt worden voor commerciële doeleinden (zoals in traditioneel marktonderzoek) maar kan uiteraard ook door de chipdrager bekeken worden (d.i. de deelnemer).
Hoeveel zou jij willen, om een (marktonderzoek)chip in je pols te laten inplanten die al je bewegingen volgt? Wat zou een eerlijke vergoeding zijn tussen het onderzoeksbureau en de deelnemer?