Amazon brengt Belgisch kerstlied uit

Amazon België heeft de Delivering Joy Kerstcampagne gelanceerd. Naast mensen gelukkig maken met pakjes die aan huis worden bezocht, wou Amazon nagaan wat mensen écht gelukkig maakt tijdens de kerstdagen. Ook de lokale verankering was voor Amazon belangrijk, omdat ze na een jaar in België trots zijn op hun Brands of Belgium en daar verder op willen inzetten.
Samen met de Brusselse muziekproducent Sonhouse heeft Amazon een echt Belgisch kerstlied gecreëerd. Het lied Pakjes vol geluk/Cadeaux pleins d’Amour is een duet tussen Scala-zangeres Elise Tack en The Voice-gezicht Jonathan Krego én combineert muziek met wetenschap om mensen gelukkig te maken tijdens de feestdagen.
Dat er nood was aan dit lied, bewijzen de verdere resultaten uit de iVox-studie. Het onderzoek onthult namelijk dat muziek cruciaal is voor het feestseizoen, aangezien 74 procent van de Belgen zegt dat kerstliedjes feestvreugde scheppen en hen in de stemming brengen voor de feestdagen (66 procent). Bijna drie op de vijf Belgen (58 procent) willen een nieuw kerstlied van een Belgische artiest en hebben cruciale kenmerken geïdentificeerd, waaronder een herkenbare melodie en refrein (78 procent), eenvoudige (63 procent) maar betekenisvolle teksten (62 procent), en het belang dat het een rustig (54 procent) en authentiek lied is in hun eigen taal (46 procent).Geïnspireerd door die bevindingen en in lijn met de missie van Amazon om ‘geluk te bezorgen’, heeft Amazon.com.be "het aller-vrolijkste kerstlied ooit" gemaakt.
"Onze klanten weten dat ze op ons kunnen rekenen voor geweldige aanbiedingen, een uitgebreide selectie en snelle levering," zegt Eva Faict, country manager van België. "Daarbovenop wilden we iets creëren dat gratis is voor iedereen en letterlijk voor een glimlach op het gezicht zorgt, althans volgens de wetenschap. Net daarom hebben we een lied gemaakt dat alle elementen bevat waar Belgen verzot op zijn tijdens de feestdagen. Ik hoop dan ook dat onze klanten het liedje even leuk vinden als ons.”
Productiebedrijf Sonhouse analyseerde honderden kersthits om zo het perfecte, Belgische kerstdeuntje te kunnen maken. Het eindresultaat is een lied vol feestelijke jingles, een gemiddeld tempo van 136 beats per minuut en vreugdevolle lyrics zoals “de mooiste tijd van het jaar”, “pakjes vol liefde” en “een magische kerst en nieuwjaar”.
Na verder onderzoek door Sonhouse bleek dat populaire kerstnummers vooral nostalgische gevoelens oproepen door gebruik van klokken, jazzy akkoorden en rijke harmonieën. Net daarom koos Sonhouse ervoor om klokken, bellen, strijkinstrumenten en een koperhoorn te gebruiken in het Belgishe kerstlied. Het koor van basisschool De Klim in Schelle, was betrokken bij de achtergrond van het nummer als een knipoog naar degenen die houden van de meer traditionele feestelijke elementen.
"Het drie minuten durende nummer laat de betovering van de feestdagen horen door middel van een boodschap die draait om 'een magische kerst' en 'cadeaus vol liefde'," zegt Steven Barbé, sound director bij Sonhouse. "Het nummer roept een gevoel van nostalgie op, net als de geliefde klassiekers uit het verleden. De harmonische structuur en het muzikale arrangement van het nummer spelen een cruciale rol in de manier waarop het resoneert met luisteraars, en brengt ze het warme gevoel dat zo essentieel is voor Kerstmis. Een succesvol kerstlied begint vaak met een klein, maar magisch intro dat zich opbouwt naar een oldschool poparrangement en op jazz geïnspireerde akkoordenschema's, allemaal kenmerken die naadloos in deze uiteindelijke compositie zijn gemixt. We zijn oprecht blij met het resultaat en hopen dat het anderen evenveel vreugde brengt als het ons heeft gebracht tijdens de creatie."
Credits
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]