AMMA, BOA en IAB MIXX Awards: de hitparade van de winnaars!

Een prijs winnen is leuk, die mee naar huis nemen is nog leuker. Een award op de kast is ongetwijfeld de natte droom van elke creatief, strateeg of adverteerder die zijn vak au sérieux neemt. Onze redactie sprak met drie geluksvogels uit het jaar 2019. Over de prijzen die zij wonnen en de waarde die ze daaraan hechten. - Marine Dehossay
Aan de vooravond van de AMMA (Annual Master in Media Awards) 2020 nomineerde de jury drie kanshebber-kandidaten voor de titel van Media Advertiser of the Year. Het was Christine Jean, head of marketing, branding & media management bij AG Insurance die het haalde van Monique Pennings (Jumbo) en Yannick de Bièvre (MediaMarkt-Saturn BeLux). Een titel met een waardevolle betekenis voor Christine Jean: « Ik ben enorm blij met die award. Omdat het niet alleen het succes van een bepaalde campagne aantoont, maar ook een blijk van toewijding is. Naast een persoonlijke erkenning helpt de titel ook om je metier en je bijdrage aan merken en hun business in de verf te zetten. Deze award zal me zeker nieuwe kansen bieden en me in staat stellen om mijn ervaring te delen. Waar het beeldje op dit moment staat? In mijn home office! »
De winnares is duidelijk tevreden over de organisatie van AMMA Awards. Ze is van mening dat er een duidelijk en transparant proces is neergezet, waarmee iedereen zijn innovaties en zijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van de sector kan laten zien. Ze heeft echter één verbetering in gedachten: “Wat interessant zou zijn, is om de winnende mediastrategieën verder te promoten bij de marketing- en creatieve gemeenschap in het algemeen. Succes in marketing komt ook voort uit de magische combinatie van communicatiestrategie en de juiste middelen. De creativiteit van de bedenkers moet worden gevoed door de media. » Driemaal goud op BOA, wie was dat?
Op donderdag 9 mei 2019 werden de Best Of Activation Awards uitgereikt. Happiness ging toen met drie keer goud naar huis, en dat in de categorieën Direct Marketing, Digital Communications en Crea met de campagne BlindMeters voor Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK). Geoffrey Hantson, chief creative officer/co-founder van Happiness vertelt ons daar meer over. « Goed aan de BOA’s is dat er een klanten- en een creatieve jury is. Of beter gezegd, leuk dat beide betrokken partij zijn. Want op zich vind ik het jammer dat we die uit elkaar halen, als twee eilanden. Als je het mij vraagt, dan zou ik één jury maken. Half klant, half creatieven. Samen tot een consensus komen over het beste werk lijkt me interessanter dan twee aparte jury’s. » Hij ziet de prijs als « een schouderklopje en een aanmoediging om het in de toekomst nog beter te doen. Al realiseer je je heel snel dat awards in zekere zin ook gevaarlijk zijn. Want ze zijn altijd een beloning van het verleden. Samengevat, even van genieten en dan voorwaarts. »
Toch zijn awards winnen voor hem geen noodzaak, althans niet voor zichzelf... « Mijn mooiste ‘award’ nu is als ik jonge creatieven kan stimuleren en beter maken. Hen dan op een podium zien om hun eerste prijs te gaan oppikken, dat is een heerlijk gevoel. Hetzelfde als ik van een klant een ‘Advertiser of the year’ (de onderscheing uitgereikt door PUB en UBA, red.) kan maken. » Met eigen gewonnen prijzen (welgeteld 42 Cannes Lions, 185 CB Awards en 9 Grand Prix’s) pakt hij dan ook niet uit. Niet op zijn cv en niet op zijn sociale media. « Ik zal wel het totaalresultaat van ons bureau delen op sociale media, vooral om onze klanten te bedanken. » Wie zei er dat nederigheid en creativiteit niet hand in hand gingen? Nog een leuk weetje: bij Happiness krijgen awards een ‘functioneel’ tweede leven naargelang hun vorm. “De Eurobest awards gebruiken we als kapstokken voor jassen. De Cannes Lions zijn perfect om handdoekjes op te hangen. De BOA-vorm, daar hebben we nog geen functie voor gevonden... »
Digital planner of the year, een onverwachte prijs
Joris De Ryck, client lead bij Publicis Groupe Belgium (Blue449 - Zenith Media), kreeg tijdens de IAB Mixx Awards 2019 de naam ‘Digital planner of the year’ opgespeld. Dit is wat hij denkt over zijn prijs, die hij tijdens onze conference call trouwens trots laat zien. « De waarde van deze award is in de eerste plaats heel persoonlijk. Het is een erkenning van de sector voor mij als persoon, dat voelt heel goed. Het bevestigt de sterke evolutie die ik de voorbije jaren onderging op digitaal vlak. Daarnaast bevat deze award ook een sterke professionele waarde. Het toont aan dat het vertrouwen dat ik kreeg van Publicis Groupe, terecht was. Zij hebben mij de middelen en ondersteuning gegeven om te evolueren tot beste digitale planner. Het is ook dankzij de collega’s die me sterk hebben ondersteund toen ik net begon.”
Over de organisatie kan hij alleen maar tevreden zijn, zegt hij : « Ik zat aan een tafel met alleen maar leuke mensen rond mij en ik won een award. Meer moet dat niet zijn. » Of toch een kleine tip? « Tip de winnaars op voorhand. Ik sprak de dag zelf nog met een aantal andere genomineerden en iedereen zei me hetzelfde. “Werd je niet gebeld, dan heb je niet gewonnen”. Ik werd niet opgebeld, en viel dus helemaal uit de lucht toen ik naar het podium werd geroepen om mijn prijs in ontvangst te nemen. Ik kon vanuit de verbazing en enthousiasme enkel maar de woorden: ‘dank u, merci’ uitbrengen (lacht)!”
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]