Uitzendkantoor Nestor pakt de gevolgen van de vergrijzing voor de arbeidsmarkt aan door 60-plussers en gepensioneerden aan het werk te zetten. ATELIER dada helpt ondernemers en HR-verantwoordelijken hiervoor te sensibiliseren met een stevige radio- en social campagne. Voor de creatie zetten ze de gepensioneerden zelf aan het (modellen)werk... samen met Wouter Torfs.
Door de vergrijzing is er meer uitstroom dan instroom op de Belgische arbeidsmarkt. Maar die uitstroom hoeft zo drastisch niet te gebeuren. Via uitzendkantoor Nestor kunnen bedrijven namelijk gemakkelijk en flexibel 60-plussers en gepensioneerden aan het werk houden. Meer dan 70.000 oudere werkkrachten vonden al hun weg naar de database van Nestor. Aan aanbodzijde zit het dus goed. De vraag vanuit de bedrijfswereld kan gerust nog een stuk groter worden.
Bewustmaking en bekendmaking
“Meer awareness creëren bij bedrijven. Rond de positie van 60-plussers én rond Nestor. Dat was de uitdaging waarmee Marketing Manager Stijn Lambertyn naar ons kwam,” verduidelijkt Kelly Gevaert van ATELIER dada. “Stijn was als online marketeer mee verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het platform waarop Nestor draait. Hij werkte in het verleden al samen met ons en wou vooral dat we een medium- en kanaalonafhankelijk koepelconcept creëerden.”
Kwaliteiten gaan niet met pensioen
De creatieve insteek van de campagne vloeit voort uit de ervaring én de ervaringen van de Nestor-uitzendkrachten zelf. Het is niet omdat zij met pensioen gaan, dat hun vaardigheden dat doen. Integendeel, hun wijsheid, ondernemerschap, drive, humor en servicegerichtheid blijven perfect functioneren. Je zou als bedrijfsleider gek zijn om daar in tijden van krapte op de arbeidsmarkt geen gebruik van te maken. Vooral omdat de Nestors in kwestie dat vaak zelf wel nog willen. Alleen wat flexibeler, vrijer, en met minder druk of verantwoordelijkheden... Het ideale uitgangspunt voor een win-winrelatie.
Wouter Torfs als stem
Met de hulp van PR-bureau BePublic overtuigde Nestor Wouter Torfs om de stem van de testimonial radiospot voor zijn rekening te nemen. Wouter Torfs is zelf al een jaar met pensioen, maar zijn ondernemerschap en begeestering duidelijk nog niet. Zijn aanwezigheid in de campagne creëert extra credibiliteit en opent mee het debat rond de vergrijzing en de oplossingen daarvoor. De radiospot werd samen met Studio Helsinki gemaakt.
Een fashion statement over vergrijzing
Voor het visuele luik van de ‘Gaat niet met pensioen’-campagne ontwierp ATELIER dada hippe T-shirts die matchen met de persoonlijkheid van de Nestors: onder meer ‘Drive gaat niet met pensioen’, ‘Stijl gaat niet met pensioen’ en ‘U’ moeder gaat niet met pensioen’. Fotograaf Fien De Vos (@vonkfien) bracht de Nestors nadien op een verrassend jonge en dynamische manier in beeld. Met deze ‘scrol stopping images’ maakten de uitzendkrachten – naast een fashion statement – meteen ook een duidelijk punt: mijn kwaliteiten zijn best bijzonder en blijven inzetbaar!
“Toen we samen met de fotograaf de uitzendkrachten portretteerden, mochten we zelf ervaren hoe kwiek en dynamisch die Nestors nog zijn. Zelden maakte ik zo’n intense shootdag mee. Van ‘s morgens vroeg tot laat in de middag volgden de modellen en locaties elkaar in sneltreinvaart op. Die 60-plussers bleven er allemaal volle bak voor gaan. Gedrevenheid gaat duidelijk niet met pensioen,” zegt Geert Troch van ATELIER dada.