ATELIER dada in bad met Steylaerts

Crea / News

Badkamerrenovators. Je kan er vandaag haast al de tegels in je badkamer mee leggen. Zoveel zijn het er. Maar dat is niet altijd zo geweest. Steylaerts met meer dan 2000 m2 showrooms in Lier én Temse was ooit de eerste die er brood in zag. En tot op vandaag zijn ze nog steeds trots de grootste. Als je met de broers ondernemers praat, die destijds de tegelhandel van hun vader tot een florissante business hebben laten uitgroeien, zullen ze je graag vertellen dat marketing daar een belangrijk aandeel in had. 

Maar daar was ATELIER dada het niet helemaal mee eens. Want goeie marketing begint altijd bij een goed product. En waar ze bij Steylaerts in de eerste plaats een slim verschil mee maken ten opzichte van de rest, is hun proces. Hun waterdichte stappenplan waarmee ze het verbouwen van de moeilijkste ruimte in je huis, tot een koud kunstje hebben gemaakt. Want waar anders komen maar liefst 7 verschillende technieken samen, dreigen minstens evenveel vaklui elkaars planningen te doorkruisen en de verborgen kosten aan te tikken? Een klusje dat ze in een mum van tijd, volgens een strakke planning en helemaal zoals de klant het wil, in gemiddeld 14 dagen geklaard hebben. Met een garantie van liefst 10 jaar. Dus toen ze ATELIER dada vroegen om mee te pitchen voor de creatieve marketingcampagne van 2023, beantwoordde het Gentse bureau de vraag… ook met een proces.

"Het is opvallend hoezeer onze manier van werken als creatieve marketeers hier lijkt op die van badkamerrenovator. Ook wij zetten tijdens ons proces verschillende petjes op om verschillende technieken op elkaar te laten aansluiten," luidt het bij ATELIER dada. "Zo bekijken we achtereenvolgens de vraag eerst door een brandingbril: wat is het merkverhaal en hoe breng je dat best? Daarna wisselen we naar het perspectief van de marketeer: via welke funnels worden de doelstellingen bereikt? En tot slot kijken we kritisch naar de middelen en het team dat nodig is om dat binnen het voorziene budget te kunnen doen. Het is een manier van werken die we zelf ontwikkeld hebben door samen bij allerlei agency's en klanten voor heel veel verschillende vuren gestaan te hebben. Je zou denken da-a…, maar blijkbaar is het iets typisch dada om het zo aan te pakken."

Het resultaat voor Steylaerts is een marketingcampagne en -plan voor 2023 dat met alle drie de aspecten rekening houdt. Om te beginnen: Eén overkoepelend badkamerconcept. Elke dag beginnen we in de badkamer. En niet alleen elke dag, ook heel wat belangrijke momenten in ons leven beginnen op diezelfde plek. Van een positieve zwangerschapstest tot het oefenen van je eerste keynote, en het keuren van de bijpassende outfit. En toch wachten we gemiddeld 20 jaar om de ruimte zelf eens in een nieuw jasje te steken. Tot je bij Steylaerts langs bent geweest. Want in geen tijd spiegelen zij jou je droombadkamer voor. Met zo’n mooi ontworpen, levensechte opstellingen én de belofte van een waterdicht proces dat je bijna zou vergeten dat je nog in de showroom bent… Precies de juiste inspiratie voor het concept van het bureau: het leven begint in een Steylaerts badkamer. En een lijn die zich tot massa’s varianten laat leiden. Want de vloer is ook warmer in een Steylaerts badkamer over de zomer duurt langer in een Steylaerts badkamer tot genieten begint in een Steylaerts badkamer …

Voorts: vertrekkend vanuit de doelgroep, eindigend in de showroom. Een boodschap die ze als merk natuurlijk over de daken willen schreeuwen. Maar dan wel bij de juiste doelgroep. Zij die precies op dat moment overwegen om hun badkamer te renoveren. Door vooraf eerst goed naar hen te luisteren via kwalitatieve doelgroep-interviews enerzijds, en grondig in de - uitgebreide over de jaren heen door Steylaerts verzamelde - data te duiken anderzijds, kon men hiervoor een uitgekiende content- en mediamix samenstellen. Over alle voor de doelgroep relevante kanalen en fases van de funnel heen. En dan komen die verschillende varianten van de lijn natuurlijk goed van pas.

Met tv als kers op de mediataart. Hoe goed je conversiestrategie ook is (en die is dankzij de hulp van aria.be zeer goed), als je de funnel niet ook vult met awarenessboodschappen lukt het vandaag niet meer. Samen met de Steylaerts-broers koos het bureau er dus ook voor om het traditionele radioplan aan te vullen met tv. Een mooie badkamerrenovatie is natuurlijk bij uitstek een visueel verhaal. Dus waarom zouden ze niet proberen de levensechte badkamersfeer in de showrooms op die manier nog wat meer tot in de juiste huiskamers te brengen? De videomagie van Kartouch hielp hier wonderwel bij.

Tot daar alles met liefde? Nee hoor, ook na de blueprint blijft het bureau nog het hele jaar aan boord om samen met het marketingteam van Steylaerts de uitvoering van het plan tot in de puntjes verder op te volgen en te laten slagen. Over een ware onderdompeling gesproken…

Credits:

Client: Steylaerts

Creative marketing agency: ATELIER dada

Creative direction: Kelly Gevaert & Geert Troch

Client marketing team: Patrick & Peter Steylaerts, Michelle Werrebroeck, Kristof Verduyckt, Cédric Raskin

Video Production Agency: Kartouch Video agency

DOP: Bert Degraeve : DOP

Regisseur: Jochen Decostere

Gaffer: Tim Janssens

Focus puller: Zeno Dockx

Productie: Rani Farkas

Make-up & Hair stylist: Sanne Schoofs

Styliste: Fiona Rombaut

Creative director: Jordy Weyers

Campagne fotograaf: Thomas Geuens

Voice-over : Ini Massez en Ivan Pecnik

Postproductie: Kartouch

Executive producer: Sil Schoofs

Performance marketing agency: Aria.be

Radio production: Peeters Productions

Media planning: DPG media & D&K Vision