Autosalon: wat vertelt men over de Japanse merken?

News / Research

Autosalon

Ter gelegenheid van het 95e Autosalon scande PUB de gegevens van een aantal grote merken. Aan de hand van PUBinsights, onze tool (die werd ontwikkeld door The Cube) om de media-zichtbaarheid (televisie, radio, schrijvende pers, online,…) te visualiseren, kunnen we onze lezers tonen wie voor buzz zorgde – en wanneer. Vandaag houden we halt bij de Japanse merken: Nissan, Mazda, Toyota en Suzuki. En wat blijkt? Tussen 1 januari en 1 januari 2017 is Toyota het meest vermelde merk in de media. Opvallend is wel de plotse piek op 12 mei 2016. Die kwam er door de oproep van Juho Hänninen om eens achter het stuur te kruipen van een Yaris World Rally, ter gelegenheid van de terugkeer van het merk op het WRC. Goed voor zo’n 97% van de media-vermeldingen. Wat betreft reclame-investeringen moest Toyota wel plaats ruimen voor Nissan en Mazda, die eigenlijk op vrij constante basis investeren in reclame. Suzuki en Toyota volgen op een derde en vierde plaats. Ontdek en vergelijk zelf de gegevens in onze barometer PubInsights.

 

auto japonaise

Aan de hand van PUBinsights kan u de media-zichtbaarheid (televisie, radio, schrijvende pers, online,…) van een merk visualiseren. De tool gaat op een eenvoudige manier te werk; Nadat u de sector en het merk van uw keuze hebt geselecteerd, kan u kiezen tussen query’s op basis van het aantal mediavermeldingen (quantity) of het aantal kijkcijfers (bereik). Deze gegevens kan u ook koppelen aan een bepaalde periode of zelfs een bepaalde week of dag. Zo komt u precies te weten welk merk voor buzz zorgde en wanneer. De barometer geeft vervolgens aan de hand van een lijngrafiek de evolutie weer van de gevraagde gegevens, waarbij ook paid media (reclame-investeringen) en earned media overzichtelijk uit elkaar worden gehouden. U kan PUBinsights gebruiken om één merk te bestuderen, maar ook verschillende merken kunnen gemakkelijk met elkaar vergeleken worden. Ondervindingen kunnen nadien handig gedeeld worden via Facebook- en Twitter buttons. Ontdek PubInsights hier.