Auxipress widget: telewerken, hot or not?

Media / News / Research

In samenwerking met PUB Magazine publiceert Auxipress een widget met informatie rond telewerken. In deze editie vindt u een analyse van de media-aandacht die er is rond telewerken.

Het concept ‘telewerken’ bestaat al van lang voor de wereldwijde coronacrisis. Terwijl sommige bedrijven hun werknemers al enige tijd de mogelijkheid boden om thuis te werken, werden anderen min of meer verplicht om het concept in 2020 in te voeren. Thuiswerken is echter nog nooit zo sterk besproken geweest als aan het begin van de crisis. Vragen over telewerken kwamen in maart veel aan bod binnen ondernemingen. Ook de Belgische pers had het uitvoerig over telewerken. De cijfers tonen aan dat er een zeer sterk verband bestaat tussen het begrip thuiswerk en de crisis: als men het over telewerken heeft, praat men vaker over gezondheid dan over werkgelegenheid.

Hoewel de media-aandacht na de eerste golf afnam, nam deze weer toe toen de Belgische Nationale Raad in oktober telewerken opnieuw verplicht maakte voor de Belgische werknemers. Terwijl de term ‘telewerken’ in februari 2020 482 keer werd gebruikt, vermeldde de Belgische pers het woord 1494% meer in maart (7687 vermeldingen). Telewerken werd over het algemeen meer in online pers dan in offline pers genoemd, en ook bleken de Franstalige media (67%) meer geïnteresseerd in het begrip de Nederlandstalige media in België (33%). Nog een leuk weetje: artikels rond thuiswerken wisten meer mannelijke lezers (54,66%) te trekken dan vrouwelijke. Wat leeftijd betreft lijkt het erop dat diegenen die zich het meest betrokken voelen tot dit onderwerp ook het meest geïnteresseerd zijn: 38,27% van de lezers is tussen de 35 en 54 jaar oud.