Ook dit jaar slaan Bebat en Recupel de handen in elkaar voor de promotie van duurzaam en circulair consumeren. Ze doen dat met ‘Back Friday’, een vernieuwende activeringscampagne van Happiness, die zich inspireert op de alom bekende ‘Black Friday’-koopjesdag. ‘Back Friday’ echter moedigt alle Belgen aan om – vóór het winkelen – hun lege batterijen en kapotte en niet meer gebruikte elektro binnen te brengen voor recyclage of reparatie. Zo zetten we allemaal een energieke stap in de richting van milieuvriendelijker verbruiken.
“In Europa zijn de Belgen héél goede leerlingen als het gaat over het binnenbrengen en recycleren van batterijen en elektro. Maar de doelen zijn nog niet bereikt. Er moet nog een grote inspanning geleverd worden, wetende dat er nog miljoenen kapotte toestellen (49.000.000, 10 per Belgische familie) en lege batterijen ‘verstopt’ zitten in Belgische huizen,” zegt Mandy Perrone, marketing manager bij Bebat.
“Dat is waarom Bebat en Recupel de krachten willen bundelen voor een buitengewone activatie voor alle Belgen, in al hun diversiteit. Het is dus belangrijk dat de campagne voor iedereen toegankelijk is. En het ‘Back Friday’-concept was het sterkste dat uit de pitch kwam, die we begin dit jaar organiseerden,” vult Annelies Evens, marketing manager bij Recupel aan.
“Iedereen kent ‘Black Friday’: die ene dag in het jaar dat we met zijn allen bergen elektro en elektronica shoppen aan de laagste prijzen. Met ‘Back Friday’ spelen we creatief in op de ‘emoties’ van Black Friday, maar we draaien ze slim om, om de Belg te stimuleren om zijn lege batterijen en kapotte en niet meer gebruikte elektro binnen te brengen als hij gaat winkelen. ‘Bring it Back’, de song van Moloko, is één van de sterke campagne-elementen. Jullie gaan het nummer de komende weken overal horen, onder andere op de 24 inzamelpunten in het hele land. En je gaat niet náást zo’n inzamelpunten kunnen kijken, want het zijn oversized, ‘bigger than life’ inzamelunits van Bebat & Recupel,” besluit Maxime Damo, creatief directeur bij Happiness.
De inzamelingen zijn gestart op woensdag 25 september in Aarlen en Hasselt, maken een tournee door heel België en lopen door tot 23 oktober. Het initiatief wordt ondersteund door een above en below the line activatiecampagne in zowel offline als online media.
Credits:
Client: Bebat & Recupel
Bebat - Director Marketing, Operations & Innovation: Nele Peeters
Bebat - Marketing Manager: Mandy Perrone
Bebat - Marketing Officer: Marijke Haccour & Yade Truijens
Recupel - Marketing Director: Annelies Evens
Recupel - Marketing & Communications Coordinator: Chiara Rozenberg, Annelies Nyns, Valérie Simon
Agency: Happiness
CEO: Karen Corrigan
Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson
Creative Director: Maxime Damo
Concept Provider: Gil Gauniaux & Thibaut Castaing, Catherine Hermans & Iliana Couvez
Strategic Director: Isabelle Koelman
Content Provider: Birger Morris, Debby De Ridder, Jorrit Michiels
Head of Design: Dries Lauwers
Design: Lore Snauwaert, Karel Chanterie, Lisa Leloux, Emilie Wauthelet
DTP: Loïc Lenoble, Aimée Severeijns
Managing Director: Hans Smets
Creative Producer: Lukas Das
Account Manager: Shari Van den Keybus
Head of Motion: Remke Faber
Motion Designer: Marie-Charlotte Baert, Arthur Nunes
Copywriter: Dee Verwaetermeulen, Stéphane Opdenbosch, Margaux Gérard, Alice Amant
Film Production: Fledge
Sound Production: La Vita Studios
Media Agency: Zigt
Activation Partner: E-Demonstrations