Een kerstrecept voor zij die hun smaak hebben verloren door Covid-19? De beroemde Gentse sterrenchef Marcelo Ballardin ontwikkelde samen met een Nederlandse ervaringsdeskundige in geur- en smaakverlies een eindejaarsrecept voor personen die het coronavirus opliepen. Zo kunnen zij alsnog smaken proeven ondanks hun geurstoornissen. Het recept is een specifieke samenstelling van ingrediënten en texturen die je toch nog enig culinair genot kunnen schenken als je je geur kwijt bent. Het recept is gratis online beschikbaar samen met een YouTube-video waarin Marcelo Ballardin uitlegt hoe je het gerecht klaarmaakt. Dank u, Mortierbrigade en De Morgen!
Een van de belangrijkste symptomen van Covid-19 is geur- en smaakverlies. Droevig nieuws dat extra hard aankomt bovenop de toch al ingewikkelde eindejaarsfeesten. Daarom bundelde rijzende ster van de Belgische gastronomie, Marcelo Ballardin, de krachten met Kirsten Jaarsma, voorzitter van de vereniging voor geurstoornissen: Reuksmaakstoornis.nl. Samen ontwikkelden ze een recept dat speciaal is ontworpen voor wie corona opliep.
Koken en wetenschap
“Als je anosmie hebt, is je smaakbeleving beperkt omdat je reuk voor 80% je smaak bepaalt. Zonder reuk moet je je smaakfocus verleggen naar de basissmaken die je op je tong kan proeven en je mondgevoel. Op die manier is er nog heel veel mogelijk om écht van je maaltijd te kunnen genieten," zegt Kirsten Jaarsma, voorzitser van de vereniging Reuksmaakstoornis.nl,
Herontdek de smaak van de feesten
Achter dit idee schuilt de wens om iedereen fijne feesten te bezorgen ondanks de woedende gezondheidscrisis en de opgelegde overheidsbeperkingen. Marcelo Ballardin, chef-kok met een Michelin-ster en eigenaar van restaurant OAK: “We hebben allemaal een rol te spelen in deze coronacrisis en ik vind het belangrijk dat we elkaar zoveel mogelijk proberen helpen. Voor mij betekent dat vanuit mijn keuken anderen gelukkig proberen maken. Corona neemt ons een kerst met vrienden en familie af, maar niet ons kerstdiner. Dus ik hoop dat mijn gevulde ravioli met kreeft en paling in de smaak valt. Samen met de compote van tomaat en chilli en de fijne botersaus.”
De creatie van het recept gebeurde in opdracht van De Morgen voor haar lezers, voordat het uiteindelijk gratis online werd gepubliceerd. Ook op YouTube circuleert een video waarin Marcelo Ballardin zelf de maaltijd maakt.
Credits
Client: De Morgen
Client contacts: Katrijn Vrints, Charlotte Gekhiere, Tom Seghers & Elvira Torfs
Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends
Brand Design Director: Philippe De Ceuster
CD: Joost Berends
Creatives: Jannis Min Jou & Thomas De Boeck
Lead producer : Tuyen Pham
PR : Anne-Cécile Collignon
Social Manager : Louis Vielle & Jonas Van Bael
DTP : Cédric Van den Plas
Fotograaf : Louis Vielle
DOP : Louis Vielle
Postproduction : Pandemie
Editor : Robin De Praetere
Cast : Marcelo Ballardin – Oak Gent
Smaakexperte : Kirsten Jaarsma – voorzitter geursmaakstoornis.nl
Sound : Sonhouse
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]