Ballistix en Leap Forward grote winnaars Digital Champs & Impact Awards

De Website van het Jaar is gekend: Amal.be, die nieuwkomers in de stad Gent verwelkomt kaapte zowel de Website Champ of the Year als de Accessibility Champ of the Year weg. “Het is fijn dat de Jury onze Accessibility First aanpak naar waarde schat,” aldus Wouter Vandersyppe van Leap Forward. “Amal.be is veel meer dan een website: door de eindgebruiker centraal te stellen bij het bouwen van de website, trokken de medewerkers van Amal deze visie door naar hun hele werking en communicatie.” Ook Ballistix wint twee awards met eenzelfde slimme planning tool voor het onderwijs: naast de App of the Year slepen zij ook de Digital Impact Award in de wacht. Tadaaz is de Webshop of the Year en Socialsky neemt de Campaign Champ of the Year award in ontvangst voor de O’Tacos TikTok-campagne. Vooral de enorme ROI met een beperkt budget blies de jury omver.
Oneindige creativiteit, dat is wat Tadaaz biedt via haar online editor. Het interne team bouwde van nul deze tool en voegde week na week nieuwe functionaliteiten toe, aangestuurd door data, klantenfeedback, A/B test en brainstormsessies. De inspanningen worden bekroond met de Webshop of the Year Award. De innovatieve en creatieve aanpak van het Brusselse agency Socialsky loonde voor O’Tacos. Socialsky legde de nadruk op authenticiteit, user generated content, TikTok-vaardigheid en community building leidde tot 20 miljoen views en 150.000 nieuwe volgers in 8 weken tijd, en dit op een organische wijze zonder mediabudget. De O’Tacos campagne is de Campaign Champ of the Year.
De app van het jaar zorgt er voor dat meer dan 5000 leerkrachten zo optimaal mogelijk ingepland worden in Antwerpen. Zo beperken ze het tekort aan leerkrachten in de provincie én bieden ze een gebruiksvriendelijke toepassing aan die real time de lessen monitort per school of scholengroep. De app verzorgt bovendien geautomatiseerde rapportering naar de overheid. Het digital agency Ballistix wint niet enkel de App Champ of the Year maar ook de Digital Impact Award voor het knapste digitale transformatieproject.
Digitale toegankelijkheid
De Jury brak een lans voor de digitale toegankelijkheid van sites en apps: niet alleen wordt dit in vele sectoren een wettelijke verplichting maar FeWeb hamert al jaren op een Accessibility First aanpak als ‘the right thing to do’. Elk jaar reikt de Jury dan ook een Accessibility Award uit maar wordt het eveneens een criterium bij de beoordeling van de inzendingen. De Amal-website van Leap Forward geeft alvast het goede voorbeeld. “De winnende site heeft een score van 100% voor automatische toegankelijkheidscontroles. Op het gebied van handmatige controles heeft het ook de beste implementatie van andere goede praktijken, zoals goede contrasten voor visueel gehandicapte bezoekers, interactie zonder muis voor bezoekers zonder armbeweging, een correcte ervaring voor blinde bezoekers, enz. De site is ook zeer intuïtief en samenhangend,” aldus jurylid en accessibility experte Régine Lambrecht (ElevenWays).
Maatschappelijk belang
De employer branding campagne van Yungo voor het zorgcentrum Ter Heide charmeerde de jury omdat de aanpak helemaal doorgetrokken wordt tot en met de vacatures zelf. De TikTok-campagne leverde fantastische resultaten op: met een budget van 3000 euro ontving Ter Heide 265 solliciaties in een sector die kampt met personeelstekort. Zij slepen de Employer Branding Champ of the Year in de wacht. De applicatie die mensen met Parkinson informeert en bijstaat voor hun medicijninname wint de Society Champ of the Year. Met een beperkt budget maken Dr. Maere en Make It Fly een enorm verschil voor een kwestbare groep mensen. De ParkiCheck App geeft artsen en verzorgers een geschiedenis en dagelijkse monitoring van de gezondheidstoestand van de patiënt en registreert elke dag de symptomen. Hierdoor kan het medische team een gerichte behandeling bieden.
Zij maken het verschil
De Digital Champs & Impact Awards, een initiatief van de digitale professionals & agencies federatie FeWeb, bekronen de meest impactvolle digitale projecten. “Impact genereren doe je door echt een verschil te maken voor het bedrijf, de gebruiker of de ganse samenleving,” aldus Patrick Marck van FeWeb. “De Digital Champs zijn de bedrijven die investeren in hun digitale strategie om zo echt een verschil te kunnen maken in samenwerking met hun digitale partners.” Naast de Digital Champs Awards voor de meest impactvolle websites, webshops, apps en campagnes, reikte FeWeb ook de Digital Impact Awards uit voor de meest impactvolle digitale transformatie-projecten. De jury beoordeelde de 44 inzendingen op basis van de strategie, het gebruikersvoordeel en de innovatie van het digitale project. De Digital Champs Awards gelden als de referentie voor digitale expertise op het vlak van development, e-commerce en digitale marketing. Zo’n 200 digitale professionals woonden de Awards bij. FeWeb verenigt meer dan 500 Belgische digitale bedrijven en 5000 professionals.
Overzicht van de Digital Champs Awards:
-
Website Champ of the Year: Amal website voor Amal door Leap Forward
-
Webshop Champ of the Year: Tadaaz.com
-
Campaign Champ of the Year: O’Tacos TikTok campaign voor O’Tacos
Belgium door Socialsky
-
App Champ of the Year: Smart planning of educational assignments voor het
Stedelijk Onderwijs Antwerpen door Ballistix
Special Awards
-
Accessibility Champ of the Year: Amal website door Leap Forward
-
Employer Branding Champ of the Year: Een bijzondere job in Ter Heide voor
Ter Heide door Yungo
-
Society Champ of the Year: ParkiCheck App voor Dr. Philippe Maere door
Make It Fly
Eervolle vermeldingen
• Agent Lunar app door Purple Panda
• Aztrix site door Dexville
• Magazu website van Universitaire Ziekenhuizen Antwerpen door Dropsolid • Hilfra webshop door Innomedio
• Lecot.shop door Meteor Digital
• Go for Lander campagne door DigitiDe juryleden
-
Sonja Van Dorslaer
-
Roland Gerets
-
Vincent Jadot
-
Pascal Sabbe
-
Jan Moons
-
Régine Lambrecht
-
Overzicht van de Digital Impact Awards
-
Digital Impact Award: “Smart planning of educational assignments” voor Stedelijk Onderwijs Antwerpen door Ballistix
-
User Impact Award: “Remote Learning project in Greytown, South-Africa” door U’Hope Company
-
Innovation Impact Award: “Lochting” voor Meditech Pharma door Baldwin
De eervolle vermeldingen van de Digital Impact Awards
-
Voka Talentcenter voor Voka door Bits Of Love
-
Mobiscan voor Provincie West-Vlaanderen door Make It Fly
De juryleden:
-
Dewi Van De Vyver als voorzitster
-
Peter Ryckaert voor FeWeb
-
Ger van den Kerkhof voor Flanders Make
-
Kris Van de Voorde voor imec
-
Ludwig De Locht voor Sirris
-
Jean-Pierre De Cnijf voor Unizo
The Digital Champs & Impact Awards, organized by FeWeb and powered by Combell & Eye Security with the support of Flanders Make, imec, Sirris, Unizo & howest. Event partners Bitstream & EsignMeer informatie over FeWeb vind je op www.feweb.be
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]