BAM krijgt eerste CEO met Yves Van Durme

News / People

BAM wordt sinds kort aangestuurd door een CEO. Het gaat om Yves Van Durme die zowel aan bureauzijde, bij consultants als op marketingmanagementniveau ervaring heeft. Zijn belangrijkste taak? De visie rond meaningful marketing breder verspreiden, de strategie van de vakvereniging concreet maken en de samenwerking met andere associaties verderzetten.

Sinds 19 september is Yves Van Durme gestart als CEO van BAM, de grootste vakvereniging voor marketing in ons land. Hij wordt er verantwoordelijk voor het financiële en organisatorische aansturen, maar krijgt ook als missie om de toegevoegde waarde van de organisatie voor leden en partners tastbaarder te maken én om BAM strategisch verder te ontwikkelen.

“Ik ben zeer blij dat we Yves aan boord hebben,” zegt voorzitter Koen Van Impe (&KOO). “Zijn ruime ervaring geeft aan dat het om een ervaren en mature marketeer gaat. Dat is heel belangrijk om BAM verder te laten evolueren binnen een filosofie van samenwerking met andere vakverenigingen met een focus op het herwaarderen van marketing binnen bedrijven. We hebben de afgelopen jaren een duidelijke strategie uitgewerkt. Het is de bedoeling dat we onder impuls van Yves volop inzetten op de verdere realisatie ervan.”

“Marketing moet terug naar het C-level gebracht worden,” voegt Yves Van Durme toe. “Een plaats waar het volgens mij ook hoort. Wij, marketeers, bouwen immers mee aan een onderneming. We moeten aan ‘remarketing’ van onze job binnen bedrijven doen. Maar die ‘remarketing’ is ook voor marketeers zelf nodig. Zodat ze beseffen welke kracht ze hebben om bedrijven mee vorm te geven en te sturen.”

Voor het eerst een CEO

Het is voor het eerst dat BAM geleid zal worden door een CEO. “Yves is niet alleen de juiste man op de juiste plaats,” voegt Koen Van Impe toe. “Hij komt ook op het juiste moment. De afgelopen vijf jaar lagen er heel wat operationele uitdagingen. Nu is het tijd voor een volgende stap. Het Meaningful Marketing Framework heeft nood aan inspiratie en invulling. Zo kunnen we onze leden en partners tastbare meerwaarden bieden.”

“Ik zie mezelf vooral als een dirigent,” vult Yves Van Durme aan. “Ik wil werken op de coherentie van de verschillende initiatieven. BAM heeft een heel goede en straffe strategie. Met meer structuur en coherenter samenwerken ben ik ervan overtuigd dat we ze sneller en beter kunnen realiseren. Daarnaast wil ik aspirationeel zijn voor al onze doelgroepen, wil ik verjongen én onze partners nog meer meerwaarde bieden.”

Marketingervaring met commercieel denken

Om die taak te vervullen, brengt Yves Van Durme alvast een ruime marketingbagage mee. “Na zo’n 15 jaar in de reclame, met functies bij BBDO, Euro RSCG en mijn eigen bureau Van Durme & Partners werkte ik zo’n 5 jaar voor bedrijfsconsultant Deloitte en advocatenkantoor Linklaters als marketing & business development director,” klinkt het. “De afgelopen 15 jaar was ik op managementniveau actief in Frankrijk, België en Nederland en dit voor tal van bedrijven en organisaties. Vaak lag de focus hier op marketing vanuit het oogpunt van business development.”

“Zijn commerciële focus was een laatste reden om voor Yves te kiezen,” besluit Koen Van Impe. “We blijven een vzw, maar dat mag ons niet beletten om ondernemend en innovatief te denken, zowel naar onze partners als naar onze leden. Dat maakt ook deel uit van een succesvolle vakvereniging.”