Programmatic marketing bestaat in België al meer dan 10 jaar en zorgt momenteel voor meer dan 20 miljard ad impressies op desktop en mobiele apparaten (web en in-app). Met uitgaves van 350 miljoen euro (cf. IAB Europe adex benchmark 2016 en IAB Matrix Survey) is dit booming business geworden in België. Ook de traditionele media zoals radio, tv en out-of-home springen nu mee op de kar van pogrammatic marketing, wat zorgt voor heel wat nieuwe marktspelers. In een nieuwe whitepaper “BAM Advanced Whitepaper - Ad fraude in programmatic marketing” gaat BAM verder op het elan van de vorige papers over automated trading en programmatic buying, toen uitgegeven door IAB Belgium.
Met deze editie legt de Belgian Association of Marketing de nadruk op de vele vragen die marketeers en adverteerders zich stellen rond digitale ad fraude, ‘Brand safety’ of ‘Viewability’ binnen de programmatic marketing omgeving. De whitepaper wil hiermee deze materie beter definiëren alsook het binnen een objectief kader stellen zodat de verschillende marktspelers dit alles beter beheersen, maar vooral ook zodat men volledig het potentieel van programmatic marketing kan benutten.
Deze whitepaper kwam tot stand dankzij de hulp van de expert hub Media, geleid door Dax Vercauteren, commercial director Belgium bij Adform: « Deze whitepaper is het perfecte antwoord op veel vragen die adverteerders vandaag hebben over ad verificatie & brand safety binnen programmatic en hoe de verschillende actoren in de sector elke dag de strijd aangaan met ad fraude. Het toont de verantwoordelijkheid die wij als industrie nemen om een betere en meer transparantere wereld te maken in advertising met behulp van geautomatiseerde tools. »