Bart Gielen is niet langer creatief directeur bij Air. Hij wordt freelance creatief consultant. 'Klanten willen betrokken worden en zelf actief meewerken aan de best mogelijke oplossing voor de uitdaging die op tafel ligt," zegt Bart Gielen. "Ik ervaar dat bedrijven en organisaties steeds minder vaak op zoek zijn naar een klassiek communicatietraject, waarin een briefing wordt gegeven om vervolgens enkele weken nadien een presentatie te krijgen en het voorstel al dan niet goed te vinden."
Bart Gielen verkiest naar eigen zeggen een intensief partnership waarin iedereen een betekenisvolle rol en verantwoordelijkheid kan opnemen: "Hands-on, kortere lijnen en écht samenwerken om tot creatieve oplossingen te komen." De ervaring heeft hem geleerd dat co-creatie niet vervat kan worden in theoretische samenwerkingsmodellen en allerhande brand-teams, maar wel door actief samen de handen uit de mouwen te steken. Als creatief consultant wil hij een creatief proces leiden en faciliteren door multidisciplinair samenwerken als een basisuitgangspunt te zien. ‘Sterk uiteenlopende mensen samenbrengen die vanuit hun vakgebied toegevoegde waarde bieden voor een bepaalde problematiek. Voor een merkcampagne zullen dat andere profielen zijn dan voor een purpose, bedrijfscultuur of HR-traject. Aan klantzijde zit vaak zelf veel talent en expertise waar niet genoeg gebruik wordt van gemaakt. Deze vul ik aan met strategen, UX designers, regisseurs, gedrags- of bedrijfspsychologen, game ontwikkelaars,... relevante profielen, in functie van de opdracht of deelopdracht. Geen overhead, maar een tailor-made team dat in sprints werkt. Deze sessies, die vaak bij de klant zelf plaatsvinden, worden goed voorbereid door alle partners, waardoor er snel stappen worden gezet. Niet alleen enorm efficiënt dus, maar ook vruchtbaar, ontzettend leerrijk en ongelooflijk plezant voor alle partijen. Of je nu een merk, een communicatiebureau, een productiehuis, een designbureau,... bent."