BBDO en Caviar verliezen Alzheimer niet uit het oog

Crea / News

BBDO Düsseldorf en Caviar lanceerden samen met het Alzheimer Forschung Initiative (AFI) een nieuwe campagne om het Alzheimer onderzoek te steunen en donaties te krijgen. Gebaseerd op het inzicht dat Alzheimer letterlijk een glitch is in de hersenen van de patiënt, werd de sociale film "The Glitch" gemaakt met behulp van een Datamosh glitcheffect om de verwarrende en frustrerende momenten te laten zien die een persoon die leeft met de ziekte, en hun familieleden kunnen ervaren. Het doel is een jonger publiek te bereiken door een populaire beeldtaal te gebruiken om de boodschap te verspreiden.

Een relateerbare film

Het verhaal is geïnspireerd op ware gebeurtenissen beschreven door een groep mensen die rechtstreeks met de ziekte leven. "We wilden een verhaal maken waar mensen die in een omgeving leven waar Alzheimer voorkomt, zich gemakkelijk mee zouden kunnen identificeren, en zij die geen idee hebben hoe het werkt, zouden geschokt zijn door het overweldigende gevoel", beschrijven Dr. Cristian Leibinnes, algemeen directeur, en Christian Leimbach, hoofd Public Relations van het AFI. "Mensen hebben het Datamosh-effect gebruikt om vele soorten coole content en memes te creëren op TikTok en Instagram. Nu gebruiken we het om dit publiek uit te nodigen om mee te doen aan een grotere uitdaging," vult Kristoffer Heilemann, managing director Creative bij BBDO Group Germany aan. In samenwerking met neuroloog Dr. Michael Lorrain werd het Datamosh-effect in de overgangen gecreëerd met een designinterpretatie van de hersengolven van patiënten die leven met de ziekte van Alzheimer, om de glitch tot leven te brengen. Om een meeslepende ervaring te creëren creëerde filmregisseur Pedro Giomi van Caviar een POV om het publiek mee te nemen naar het standpunt van de patiënt. "We zijn erg blij en trots dat we onze schouders onder deze campagne hebben gezet, Alzheimeronderzoek is erg belangrijk omdat het miljoenen mensen wereldwijd treft. Het heeft een enorme impact op individuen en hun families", zegt Eva Van Riet, executive producer Caviar.

 

Final Supers The Dress (Story)

Credits

Campaign: The Glitch

Client: Alzheimer Forschung Initiative (AFI)

Managing Director: Dr. Cristian Leibinnes

Head of Public Relations: Christian Leimbach

Agency: BBDO Group Germany

Managing Director Creative: Kristoffer Heilemann

CCO: Jonathan Deeb

Executive Creative Director: Rod Henriques

Creative Director: Pedro Americo

Head of Art: Hugo Moura

Senior Art Director: Marco Serra, Daniel Tolentino

Senior Copywriter: Marcos Alves, Tobias Hecking

Head of Production: Kat Wyeth

Project Manager: Lena Grube

Account Director: Vera Vanselow

Production: Caviar

Executive Producer Eva Van Riet

Producer Michiel Knops

Producer Charles Kinoo

Production Assistant Nele Decraecker

Trainee Production assistant Nathan Everaerts

 Crew

Director Pedro Giomi

1st AD Thuline De Brauwer

 2nd AD Joël Domingos

DOP Willem Jones

1st AC Jesper Rey

2nd AC Giel Dhaenens

Junior Camera assistent Astrid Van Canneyt

Sound Joeri Verspecht

Gaffer Kristof Coulier

Electro: Teo Parma

Art Director Stan Maertens

Set Dresser Camille Marlier

Set Decorator Marthe Hespel 

Trainee Art: Lore Bergers

Assistent Styliste Tim Claessens

Make up Winke Walschap

Location manager Tom Geerits

Catering Koen Merode /

Casting Louis Pons

Animal Handler Maite Thijssen via Castingtales

Cast

Supermarket cashier Gauthier Danniau

Stand-In Woman Astrid Van Canneyt

Woman Supermarket Ilse Uitterlinden

Employee Supermarket Juls Sobron

Husband 1 Tim Myers

Husband 2 Richard Turner

Wife Marion Tomkins

Post – Production

Post Producer for Caviar Katia Renson

Post Producer for Frames Jelle Robbeets

Edit

Editor: Rami D'Aguiar

VFX

FRAMES Post-Production:

VFX artist Robin De Praetere

VFX artist Elke D’haese