Zeventien jaar jaar geleden gooiden WWF en BBDO Belgium hoge ogen met het - ondertussen iconische - beeld van het ijsje met de smeltende aarde. Vandaag besliste WWF om de opvallende waarschuwing opnieuw uit te brengen, in een eigentijdse versie. In 2004 stond het beeld symbool voor de opwarming van de planeet, die toen voor het grote publiek nog grotendeels een abstracte dreiging was. Dat is vandaag wel anders. WWF klopte opnieuw aan bij BBDO Belgium, en samen met 3D artist Peter Serruys stopten ze het bekende beeld in een modern jasje. Want waar WWF in 2004 voor waarschuwde, is vandaag helaas de harde realiteit geworden...
Dit jaar sloeg de klimaatverandering voor het eerst genadeloos toe in ons land, met vreselijke overstromingen in het oosten van België, tientallen miljarden schade en voor jaren menselijke miserie. Ook onze boeren kunnen getuigen dat de jaren ervoor al behoorlijk pittig waren, met opeenvolgende hittegolven en een almaar dalende grondwaterspiegel. De grote klimaatbetoging op 10 oktober in Brussel en de klimaattop in Glasgow in november creërden opnieuw een momentum voor BBDO en WWF om de klimaatzaak bij het grote publiek hoog op de maatschappelijke agenda te plaatsen. Met de herwerking van het beeld willen BBDO en WWF duidelijk maken dat de tijd van beloften maken voorbij is. En welk beeld kan dat beter onderstrepen dan het beroemde ijsje met de smeltende planeet?
(n.v.d.r.: van 18 tot 21 oktober 2021 is er de conferentie over duurzaamheid en communicatie Orbit by PUB met een veelbelovend jaarthema: Human First! PUB-abonnees zijn erbij voor een prikje (en de online rondetafels zijn zelfs gratis), voor niet-abonnees ligt er een fantastisch aanbod klaar.
Credits
Client: Paulien Dirckx & Ioana Betieanu
Agency: BBDO Belgium
Design Direction: Eric Leurquin
3D design: Peter Serruys (Mr. Eightyone)
Print design: Christophe Malotaux
DTP: Lut Van Lombeek
Account Director: Stephanie Katic
Voorkeur ✌️