BeCommerce introduceert B2B-trustmark

Marketing / News / Retail

becommerceVandaag stelt BeCommerce, de Belgische vereniging van de bedrijven actief in de e-commerce, haar vernieuwde logo en een uniek trustmark voor B2B-webshops voor. « Dankzij het nieuwe trustmark, een primeur in België, kunnen B2B-webshops zich onderscheiden en tonen dat ze als transparante en stabiele handelspartners meewerken aan de duurzame ontwikkeling van de sector, » legt Sofie Geeroms, managing director BeCommerce, uit. BeCommerce mocht het allereerste B2B-BeCommerce trustmark uitreiken aan Worldline, Europese marktleider wat betreft betaal- en transactiediensten. In augustus 2017 lanceerden zij hun eigen B2B-webshop.
E-commerce is een bloeiende sector in continue verandering. Hoewel het grote publiek vooral vertrouwd is met de B2C-handel in het e-commerce landschap, zien bedrijven steeds vaker het potentieel in van online B2B-verkoop. B2B-klanten zijn, net als B2C-klanten, op zoek naar op maat gemaakte goederen en diensten die de klok rond aangekocht kunnen worden. België kende in 2017 een enorme groei wat betreft B2B e-commerce. In de toekomst zal online B2B-handel verder blijven groeien en een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen de e-commerce sector.
« Om de online B2B-verkoop in België en in Europa te stimuleren, introduceert BeCommerce haar B2B BeCommerce Trustmark, » licht Geeroms toe. « Dankzij dit eerste trustmark voor B2B-webshops kunnen ze zich onderscheiden en tonen dat ze als transparante en stabiele handelspartners meewerken aan de duurzame ontwikkeling van de sector. » Het B2B trustmark werd vandaag tijdens de BeCommerce B2B Summit officieel voorgesteld aan het grote publiek.
BeCommerce mocht het allereerste BeCommerce B2B Trustmark uitreiken aan Worldline, Europese marktleider wat betreft betaal- en transactiediensten. In augustus 2017 lanceerden zij hun eigen B2B-webshop, die na een onafhankelijk certificatieproces, het gloednieuwe BeCommerce Trustmark als eerste binnenhaalde. Het certificatieproces bestaat uit verschillende stappen. Allereerst is er een checklist waaraan de webshop moet voldoen. Zo moeten de algemene voorwaarden en de privacy policy duidelijk zichtbaar zijn en moet de webshop voldoende informatie bevatten over de de prijs, de levering en de onderneming zelf. Vervolgens voert de externe security partner Forus-P tweemaal per jaar een grondige veiligheidsscan uit op de websites van de aangesloten webshops.
« B2B-klanten zijn ook op zoek naar het gemak en de eenvoud van een online shop. We hebben daarom een nieuw verkoopkanaal gecreëerd waar we onze klanten een 24/7 service aanbieden. Ze kunnen er op ieder moment en op iedere plek een bestelling plaatsen, ongeacht het gebruikte medium. De eerste resultaten geven aan dat dit initiatief zeer gewaardeerd wordt door onze handelaars. We zijn er trots op dat we het eerste BeCommerce B2B-Trustmark mogen dragen. Dat zal het vertrouwen van onze klanten in onze online winkel ongetwijfeld vergroten, » aldus Tim Fransen, head of Go-To-Market Management bij Worldline.
Samen met de introductie van het nieuwe B2B-Trustmark kondigde BeCommerce vandaag ook aan dat het gekende logo fusioneert met het nieuwe trustmark. « De herkenbare duim blijft behouden maar wordt in een nieuw, frisser jasje gestoken, » verklaart Geeroms. « Om het onderscheid te maken tussen de verschillende stakeholders van BeCommerce en het tegelijkertijd eenvoudig te houden wordt het logo aangevuld met een kleurencode. »
De duim wordt in een sobere blauwe cirkel geplaatst. In de kleurenpsychologie staat blauw voor vertrouwen en loyaliteit. De achtergrond van de cirkel kan wit of transparant zijn, een design dat verzoenbaar is met de meeste webshops. Binnen de blauwe cirkel is er een halve cirkel bestaande uit verschillende kleuren, en waarvan elke kleur staat voor een bepaalde stakeholders groep. In totaal gaat het om vijf kleuren: groen, blauw, paars, rood en geel die respectievelijk staan voor B2C-leden, B2B-leden, webshop partners, business partners en sponsors.