Bel Friday, At-thetable en LDV United gaan er samen voor

Crea / News / Retail

Op 23 oktober wordt het startschot gegeven voor een grootschalige campagne rond lokaal winkelen. Bel Friday is een initiatief van 34 verschillende Belgische non-food retailers en mediaspelers (goed voor meer dan 1800 winkelpunten en 9000 medewerkers). Samen willen zij in de verf zetten wat een rijkdom aan Belgische retailers en handelaars ons land heeft en de klant samen in de watten leggen. Het creatief concept werd aangedragen door At-thetable (DPG Media) en de campagne werd uitgewerkt door LDV United.

Bel Friday wil waarde én aandacht geven aan de Belgische retailers, maar vooral aan hun medewerkers en klanten via een uitgebreide campagne en een bijhorend actieweekend, van 30 oktober tot en met 2 november, met talrijke attenties en promoties. Tijdens Bel Friday wordt ook het goede doel ondersteund: de deelnemers leggen samen een bedrag van meer dan honderdduizend euro bij elkaar om de lokale werking van Rode Kruis België te ondersteunen. Het is de bedoeling het initiatief regelmatig te herhalen en andere geïnteresseerde Belgische retailers te laten aansluiten.

Belgische economie en lokaal weefsel versterken

Bel Friday is een echt Belgisch omni-channel initiatief van een consortium van 34 Belgische non-food labels dat een positief statement wil maken rond lokaal winkelen met een sympathieke knipoog naar Black Friday. Bel Friday moet Belgische merken in de kijker zetten tijdens het actieweekend dat op 30 oktober start. Tijdens dat lange weekend zullen deelnemende merken zoals E5 Mode, Proximus, Electroservice, Bristol, Impermo, Connect Plus (Exellent, Expert en Selexion), LolaLiza, Art & Craft, Torfs Schoenen, X2O, Standaard Boekhandel, JBC, Newpharma en Colruyt Group (Dreamland, Dreambaby en Fiets!) de klanten in de watten leggen.

De 34 deelnemende retailers staan voor meer dan 1800 filialen in België (totaal winkelvloeroppervlak van meer dan 50.000 m²), waar ze jaarlijks meer dan 35 miljoen bezoekers bedienen. Ze betalen jaarlijks samen een aanzienlijk belastingaandeel en stellen meer dan 9.000 mensen te werk.

Doel van Bel Friday is om Belgische handelaars, hun medewerkers en hun klanten tijdens een weekend extra in de schijnwerpers te zetten om zo de Belgische economie en haar lokale weefsel te versterken. De campagne gaat op 23 oktober van start met de baseline “Hier, daar gaan we samen voor”. Op 28 oktober wordt via de website belfriday.be bekendgemaakt welke acties bij welke retailer zullen doorgaan.

“We mogen terecht trots zijn op de Belgische bedrijven ‘van bij ons’ en hun medewerkers, die dynamisch, ondernemend, charmant en verrassend zijn en blijven. Zij verdienen het in de spotlight gezet te worden, en daar is Bel Friday het uitgelezen initiatief voor,” zegt Bart Claes van JBC.

Lokaal shoppen: vandaag extra relevant

De coronacrisis toont aan dat de consument gevoelig is en blijft voor lokale verankering. De Retailsonar Studie ‘Impact coronacrisis op klantgedrag en winkelprestaties’ toonde aan dat de verkoop in België met maar liefst 23% is gestegen tijdens de eerste lockdown (datameting van 11 mei tot 13 juni). Naast de verkoopcijfers van de fysieke winkels werden ook online salesdata van Belgische en Nederlandse retailers vanaf de start van deze lockdown geanalyseerd. Daaruit bleek dat Belgische retailers in de drukste periode tot acht keer meer online verkochten. Maar liefst vier op de tien consumenten bestelden tijdens de coronacrisis voor het eerst online.

Olivier Lanckriet (Exellent/Expert/Selexion), vertelt: “COVID-19 heeft de noodzaak én relevantie van lokale verankering aangetoond en het enthousiasme bij de consument voor dergelijke initiatieven verder gestimuleerd. Klanten kijken anders naar de wereld en willen bijdragen door lokaal te kopen. Uiteraard willen ze goeie deals. Met Bel Friday staan we samen sterker: door de krachten te bundelen, creëren we een sterker verhaal én hebben we meer impact. Een dergelijk initiatief zorgt ook voor een gecombineerde marketingkracht.”

Samen sterk, ook ten voordele van lokale goede doelen

De Bel Friday-deelnemers zijn ervan overtuigd dat ze samen al een behoorlijke impact hebben. Deze eerste editie werd in recordtempo op poten gezet, en op basis van een eerste lijst van bedrijven werden deelnemers gezocht en aangesproken.

“We staan er absoluut voor open dit uit te breiden met nieuwe deelnemers, naar een meer structureel initiatief. Geïnteresseerde Belgische non-food retailers of handelaars kunnen zich aanmelden via BelFriday.be. Veel retailers waarmee we contact hadden, staan uiterst positief tegenover het initiatief en kijken er naar uit om mee de handen in elkaar te slaan bij een tweede editie,” aldus Dieter Struye van Colruyt Group.

Bovendien wordt met Bel Friday een bijdrage geleverd aan het Rode Kruis België en worden op die manier Belgische goede doelen gesteund. De meer dan dertig deelnemers leggen samen een bedrag van boven de honderdduizend euro bij elkaar om de lokale werking van Rode Kruis België te ondersteunen. Voor Rode Kruis België, dat dagelijks lokale activiteiten in onze maatschappij steunt, was de coronacrisis een streep door de rekening. “Niet alleen werden veel bloedinzamelingen noodgedwongen afgelast, ook heel wat activiteiten zoals Zorgbib, vakantiekampen en eerste hulp-opleidingen konden een tijdlang niet plaatsvinden. Anderzijds was de inzet van onze vrijwilligers nooit eerder zo groot en hielpen ze ons land volop mee in de strijd tegen het coronavirus,” zegt Ine Tassignon, woordvoerder van Rode Kruis-Vlaanderen. Daarom zijn de deelnemers van Bel Friday blij hen een financieel duwtje in de rug te geven, zodat hun belangrijke werk niet in het gedrang komt.