De Belg kent de grote cyberrisico’s maar negeert ze. Dat blijkt uit de tweede editie van de Cyberbarometer door AXA Partners, een jaarlijks onderzoek bij duizend Belgen dat aan de hand van verschillende parameters peilt naar de cyberveiligheid van de Belg. Tegenover vorig jaar geven meer Belgen aan hun wachtwoorden te recycleren of zelfs toegang te hebben tot andermans Facebookaccount. “Terwijl het aantal incidenten met cybercriminaliteit blijft toenemen, lijkt de Belg er steeds minder van wakker te liggen. Zo is tegenover vorig jaar het aantal Belgen dat er geen probleem mee heeft dat zijn of haar persoonlijke gegevens gewoon beschikbaar zijn op het internet, zelfs licht gestegen. Dat is zéér zorgwekkend: de Belg springt niet enkel steeds nonchalanter om met persoonlijke informatie, hij hecht ook minder belang aan privacy.,” verduidelijkt Hanne Vandecapelle, Value Proposition Manager Cyber bij AXA Partners.
De resultaten van de Cyberbarometer van vorig jaar waren frappant: de Belg is zich bewust van de gevaren die het internet met zich meebrengt maar handelt er niet naar. De tweede editie van de Cyberbarometer door AXA Partners toont aan dat we het voorbije jaar weinig geleerd hebben op vlak van cyberveiligheid. In 2018 zei 73% van de Belgen het erg te vinden dat veel van zijn of haar persoonlijke gegevens gewoon beschikbaar zijn op het internet. Dat percentage daalde dit jaar met 2% (71%). We springen met andere woorden niet enkel steeds nonchalanter om met onze persoonlijke informatie, we hechten ook minder belang aan onze privacy – behalve op vlak van ongewenst beeldmateriaal. Bijna een kwart van de Belgen (23%) zegt dat er ooit al iemand een foto van hen gepubliceerd heeft, die ze liever niet online zouden zien. Dat is een verdubbeling tegenover vorig jaar (11%). “Eén op tien Belgen zegt zelfs dat er momenteel foto’s van hen online staan waarvan ze niet weten hoe ze die kunnen verwijderen,” stelt Hanne Vandecapelle, Value Proposition Manager Cyber AXA Partners. “Het feit dat zoveel mensen niet weten dat ze ongewenste foto’s kunnen rapporteren, toont weer eens aan dat er nog heel wat ruimte voor verbetering is én nood aan sensibilisering.”
Andermans Facebookaccount
Persoonlijke gegevens zijn gegevens die je niet met een wildvreemde wil delen. Toch is dat exact wat meer dan één op tien Belgische Facebookgebruikers (12%) doet door hun profiel volledig openbaar te houden. 64% van de Belgische Facebookgebruikers heeft zijn profiel aangepast zodat enkel vrienden dit kunnen bekijken. Bij 19% is het profiel beschikbaar voor vrienden en vrienden van vrienden. Opvallend: 5% heeft geen idee wie zijn of haar Facebookprofiel kan bekijken. Daarbovenop kan drie op tien Belgische Facebookgebruikers (30%) naar eigen zeggen inloggen op Facebookaccount van iemand anders. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de Cyberbarometer van vorig jaar (29%). In de meeste gevallen gaat het om de account van de partner (17%), kind(eren) (12%) of andere familieleden (10%).“Je profiel is een vertegenwoordiging van jezelf. Daarom is het best als alleen jij in het bezit bent van je inloggegevens. Pas ook goed op met wie je toegang geeft tot je sociale mediaprofielen”, verduidelijkt Vandecapelle.
Wachtwoorden
Uit de Cyberbarometer van 2019 blijkt dat vergeleken met vorig jaar minder Belgen voor elke account een volledig nieuw wachtwoord verzinnen dat niet geïnspireerd is op zijn of haar vorige wachtwoord. De helft van de Belgen (50%) gebruikt regelmatig hetzelfde wachtwoord voor verschillende applicaties en websites. 23% heeft zelfs maar één wachtwoord dat ze liefst voor alle mogelijke websites en applicaties gebruiken. “Wachtwoorden recycleren is allesbehalve een goed idee. Ja, je moet minder zaken memoriseren maar je maakt het hackers ook véél gemakkelijker. Als je gegevens gehackt worden op één site, proberen de cybercriminelen diezelfde gegevens immers ook op andere sites,” zegt Hanne Vandecapelle. Dit jaar zocht de Cyberbarometer ook uit waarop de Belg zijn wachtwoord baseert. Wat blijkt? ‘Wachtwoord’, ‘123456’, de eigen naam of verjaardag, té veel Belgen baseren hun wachtwoorden op persoonlijke informatie (49%), gemakkelijk te onthouden woorden (21%) of zinnen (8%). Amper 1 op 5 Belgen (22%) kiest voor willekeurige cijfers en letters. 3% van de Belgen gebruikt voor de willekeurige samenstelling een online tool terwijl 19% dit zelf doet.
Positieve noot: steeds meer Belgen vernieuwen op regelmatige basis hun wachtwoorden. Waar in 2018 nog 29% van de Belgen nooit van wachtwoord veranderde, daalde dat percentage in 2019 naar 26%. “Bij voorkeur verander je je wachtwoorden voor privéaccounts best jaarlijks. Wat je kan helpen, is om het vernieuwen van je wachtwoorden te koppelen aan terugkerende evenementen zoals bijvoorbeeld je verjaardag,” verduidelijkt Vandecapelle. Als antwoord op deze maatschappelijke tendens lanceerde AXA Partners vorig jaar alvast ‘Privacy assist’.
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]
Internationale Marketing Manager - Herock
DE TIJD DAT WERKKLEDING EN VEILIGHEIDSSCHOENEN ALLEEN MAAR FUNCTIONEEL HOEFT TE ZIJN IS […]
Account Executive - Advertype
Hybride (Boortmeerbeek) Fulltime - monday to friday Are you our type? […]