Belg spendeert twee tot drie keer meer tijdens Black Friday

News / Research / Retail

Op 25 november is het opnieuw Black Friday: voor velen het startschot van de eerste kerstinkopen. Op die dag zelf kopen Belgen dan ook 2 tot 3 keer meer dan op een gemiddelde dag. Vooral online aankopen zijn erg in trek. Black Friday alleen al levert 4% op van het jaarvolume aan e-commerce, ofwel 464 miljoen euro. Dat blijkt uit de e-commerce barometer van SafeShops.be, de Belgische associatie voor de e-commerce sector. Black Friday wint duidelijk aan terrein. Hoog tijd om de verwachtingen, het online koopgedrag en de lokale ambities van de Belg onder de loep te nemen.

Black Friday sterk in opmars

Black Friday, nog enkele jaren terug een uitsluitend Amerikaans fenomeen, is ook bij Belgen een vaste waarde geworden. Het kent dan ook een stevige successrate. Belgen spenderen online op die dag 2 tot 3 keer meer dan op een gemiddelde dag doorheen het jaar. Tijdens Black Friday spelen dan ook heel wat webwinkels in op het online koopgedrag van hun klanten via allerlei speciale stunts of opvallende promoties.

Greet Dekocker, managing director van SafeShops.be beaamt het stijgende succes van Black Friday: “We verwachten ons aan een stevige Black Friday dit jaar. Het fenomeen kende de afgelopen tijd een flinke opmars. In 2020  bereidde meer dan 3 op de 10 Belgen zich voor op een promotiedag zoals Black Friday, waarbij 22% van de Walen en 17% van de Belgen zo'n dag zelfs met stip in hun agenda zetten als herinnering. We verwachten dat die mindset in 2022 alleen nog maar is toegenomen dankzij de grotere bekendheid van Black Friday. Bovendien ligt in 2022 de koopkracht lager, dus de kortingen trekken mensen nog eens extra over de streep.”

Online verwachtingen

Uit onderzoek blijkt dat Belgen online toch specifieke wensen hebben van een webwinkel. Online klanten vinden een brede keuze (37%) en duidelijke foto’s (36%) een must voor een goeie webwinkel. Meer dan de helft (56%) verwacht echter wel dat een webwinkel aantrekkelijkere prijzen en promoties aanbiedt in vergelijking met een fysieke winkel. Black Friday is voor velen dan ook een uitgelezen kans om online koopjes te doen.

“Net daarom is een goeie voorbereiding zo belangrijk,” vult Greet Dekocker aan. “Leg bewust een shoppinglijst aan of pols al eens bij familieleden naar hun wishlist voor het kerstseizoen. Vergelijk productomschrijvingen vooraf en doe research naar de beste deals. Vele handelaars maken die al op voorhand bekend. Zo vermijd je onnodige retours en impulsaankopen.”

30% van de Belgen kiest voor lokale webwinkels

Black Friday wint aan terrein, vooral bij de e-commerce. Zoveel is duidelijk. Deze periode zelf alleen al levert 4% of 464 miljoen op van het jaarvolume aan e-commerce. Tijdens Black Friday 2021 was er een duidelijk piek in activiteit rond lunchtijd (12u 's middags) en tussen 16 en 17u. De meest populaire categorie was fashion, gevolgd door furniture & equipment. Belgen tonen hierbij ook aandacht voor de lokale webwinkels.

“1 op de 3 Belgen geven de voorkeur aan een lokale online winkel,” licht Greet Dekocker toe. “Door te kiezen voor lokale webwinkels, kunnen consumenten hun ecologische voetafdruk verlagen: de transportketen is immers korter. Ook electro is een populaire categorie. Daarnaast kan je ook een duurzame aankoop nastreven en gebruik maken van lokale betaalmiddelen zoals je online ecocheques. Ben je niet zeker waar je een lokaal alternatief kan vinden voor jouw gewenste product? Op www.localday.be vind je een verzameling van deals van Belgische webshops. Ook op tweedehandssites is er een lokaal aanbod. Nog een laatste tip: heb geduld. Black Friday is een piekperiode voor postale diensten. Een beetje vertraging is normaal.”