Belg zweert bij reclamefolders


News / Research

img59098fe19f793-1Volgens nieuwe cijfers van BD myShopi lezen 9 op de 10 Belgen de reclamefolders die ze in hun brievenbus ontvangen. BD myShopi maakt dit bekend in de resultaten van haar jaarlijkse “Door to Door Impact Survey”, een bevraging naar de reclamefolders en gratis pers die het bedrijf wekelijks aan 4,5 miljoen Belgische huishoudens bezorgt. De cijfers tonen aan dat de overgrote meerderheid van de Belgen deze folders vaak en intensief leest, en dat ook millennials – de generatie tussen 18 en 35 jaar – gretig met hun neus in de folders zitten. Volgens BD myShopi maakt het “foldermoment op zaterdagvoormiddag” traditioneel deel uit van de winkelroutine van de Belg. Folders blijven dus een sterkhouder in de marketingmix van retailers. Tot slot valt op dat consumenten de folders ook lezen om zich te ontspannen.

Reclamefolders moeten niet aan populariteit inboeten. Uit een enquête uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van BD myShopi blijkt dat anno 2017 92% van de Belgen reclamefolders leest.

Gemiddeld spenderen Belgen maar liefst 20 minuten aan folders. Ook digitale reclamefolders, die we lezen via desktop, tablet of smartphone, zijn aan een opmars bezig. Toch blijft de voorkeur uitgaan naar papier: 36% van de bevraagden leest enkel papieren folders. Ongeveer de helft leest zowel papier als digitaal, waarbij de overgrote meerderheid wel een voorkeur heeft voor papier. Slechts 5% geeft aan enkel digitaal te lezen.

Van alle folders is de supermarktfolder het populairst: 85% van de folderlezers leest deze graag, bij vrouwelijke lezers is dit zelfs 91%. Vrouwen lezen ook graag folders van modemerken, en decoratie- en meubelzaken. Mannen geven de voorkeur aan computer- en elektronicafolders.

Ook millennials, de generatie consumenten tussen 18 en 35 jaar, tonen een niet-aflatende interesse voor folders. Ook in deze leeftijdscategorie lezen 9 op de 10 regelmatig reclamefolders, en leest de helft zowel papieren als digitale folders. 3% leest enkel digitale folders.

« Marketeers denken meer en meer dat ze millennials enkel nog via Facebook kunnen bereiken– niets is minder waar, » vertelt Tim De Witte, CCO van BD myShopi. « De surveyresultaten bevestigen de sterke positie van papieren reclamefolders, ook in het digitale tijdperk. Belgen blijven massaal verslaafd aan bladeren in hun favoriete folders. Naast de baksteen in de maag, is de folder op de keukentafel een vaste waarde van de Belg. »

Papieren folders zijn niet enkel geliefd leesvoer, maar leiden ons ook in onze aankopen. In de enquête verklaart 56% dat de folders hen helpen bij hun boodschappen, en bevestigt 48% dat ze hen regelmatig aanzetten tot aankopen. Een bijna even groot percentage (46%) bezoekt bepaalde winkels naar aanleiding van wat ze in de folders lezen. Maar er is ook een entertainmentfactor: 58% van de bevraagden vindt reclamefolders lezen ontspannend.

Voor De Witte zijn deze cijfers geen verrassing. « De reclamefolder is sterk verankerd in de winkelroutine van de Belg. Na het ontbijt op zaterdagvoormiddag verruilt de Belg de weekendkrant voor de supermarktfolder, om het wekelijkse supermarktbezoek voor te bereiden. Uit de survey blijkt bijvoorbeeld dat 8 op de 10 Belgen de folder gebruikt bij het maken van een boodschappenlijstje. »

Ook digitale folders worden op deze manier gebruikt. Bovendien zijn folders die op desktop, mobiel of tablet worden gelezen kampioenen in het aantrekken van bezoekers naar de websites van winkels: zo klikt 55% van de digitale lezers door naar de website van het bedrijf. Consumenten doen dit vooral om meer productinformatie op te zoeken (9 op de 10). 3 op de 10 willen de producten ook online bestellen.

Niet enkel reclamefolders, maar ook catalogi, productstalen, en deurhangers met een boodschap vinden via huis-aan-huisbedeling hun weg naar de Belgische consument. Sommige retailers gaan zelfs over tot acties waarbij lege verpakkingen voor verse voeding, zoals zakken voor brood, fruit of groenten worden bedeeld – de consument kan deze dan gratis komen vullen in de winkel. Deze stunts kunnen steevast op succes rekenen.

« Dit soort acties is een groeiend segment in de reclame via huis-aan-huisbedeling, » klinkt het bij De Witte. « Marketeers worden alsmaar creatiever met het medium. Bovendien slaan creatieve acties heel goed aan, waarbij verrassend hoge aantallen consumenten hun gratis product komen ophalen in de winkel. Ook staaltjes werken goed: maar liefst 73% van de ontvangers van productstalen is geneigd om achteraf het product in kwestie te kopen. »

« Huis-aan-huisreclame is dus een springlevend medium. Net als de papieren krant, blijven lezers plezier aan beleven aan reclamefolders. Maar de folder groeit mee met haar tijd: de productie wordt steeds duurzamer – zo is de hoeveelheid water en energie die de papierindustrie verbruikt de voorbije decennia sterk gedaald. De papierindustrie is nu meer circulair dan ooit: het grootste deel van de cellulosevezels, waaruit papier bestaat, wordt gerecycleerd. Het opgehaalde oud papier wordt hergebruikt voor de productie van folders, maar ook kranten, verpakkingen en zelfs toiletpapier. Het recyclagepercentage in de papiersector zit momenteel rond de 70%. De levensduur van een folder is trouwens ook langer dan men zou denken: gemiddeld kent iedere folder 2 lezers, en 23% van de lezers legt hun folder opzij om hem later opnieuw te lezen, » besluit Tim De Witte.

Ter gelegenheid van de publicatie van de surveyresultaten, lanceert BD myShopi een online „feiten en fictie“ quiz, waarbij bezoekers hun kennis over marketing en reclame kunnen testen.