Belgian Travel Blog Awards 2023 maken winnaars bekend

Awards / News

Op 17 maart 2023 werden de winnaars van de zesde editie van de Belgian Travel Blog Awards bekendgemaakt. De prijsuitreiking vond plaats in de LocHal in Tilburg en werd mede mogelijk gemaakt dankzij locatiepartners Citymarketing Tilburg en VisitBrabant.

Met meer dan 300 inzendingen werd het de meest succesvolle editie van de afgelopen zes jaar. Toni De Coninck (June), Lien Verwimp (Daymaker), Anne Cornut (Mamavanvijf & MaisonSlash) en Esther Rijke (NBTC) vormden dit jaar de jury. Zij bepaalden de nominaties en kozen ook de uiteindelijke winnaars voor 11 van de 12 categorieën. Nieuwkomers bij de winnaars zijn dit jaar Sentiers Du Phoenix die de award voor Best Adventure Story in de wacht wist te slepen, Veggiewayfarer die meteen met zowel Best Citytrip als Best Sustainable Travel Story naar huis gaat, Nonstopdestination die de Best Lifestyle Story kon wegkapen en Hannahninavr die Social Video of the Year wist te veroveren. Voor de Audience Choice Award mocht het publiek stemmen op haar favoriet. Die publieksprijs ging dit jaar naar Trot op! Hieronder volgt een overzicht van de winnaars van alle categorieën.

Best Adventure Story (gesponsord door Visit Friesland): Sentiers du Phoenix met "packraftexpeditie in Zweeds Lapland"
Best Citytrip Story – (gesponsord door VISITWallonia): Veggiewayfarer met "Een tot drie dagen in Palermo"


Best Culinary/Cultural Travel Story (gesponsord door de Catalaanse dienst voor toerisme): Tjoolaard met "Litouwen, land van deugnieten en rebellen"


Best Family Travel Story (gesponsord door de toeristische dienst van Schouwen-Duiveland): Somsookheimwee met "Hoe moeilijk is reizen met een baby?"
Best Lifestyle Travel Story (gesponsord door de toeristische dienst van Curaçao): Nonstopdestination met "De Ardennen herontdekken, ongerepte bossen van België"


Best Roadtrip Story (gesponsord door VisitPortugal): De Voyageurs met "Van Atacama tot Ushuaia: de ultieme roadtrip door Chili en Argentinië"


Best Sustainable Travel Story (gesponsord door de Poolse dienst voor toerisme): VeggieWayfarer met "3 dagen in Zwitserland: het Vaud kanton verkennen"
Image of the Year (gesponsord door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen): Damso Visuals met "Visserssereniteit in Bali"


Social Post of the Year (gesponsord door de toeristische dienst van Zillertal): De Voyageurs met "West-Australië"
Video of the Year (gesponsord door de toeristische dienst van Aruba): Damso Visuals met "24h in Bangkok"
Social Video of the Year (gesponsord door VisitBrabant): Hannahninavr met High on life in Indonesië


Audience Choice Award (gesponsord door Corendon): Trot op!

"We kunnen echt wel spreken van een topeditie, zowel op vlak van kwantiteit als kwaliteit," zegt Jo Thuys, managing partner van het organiserende travelmarketingbureau Thx.agency. "We hadden dit jaar 30% meer inzendingen dan de voorgaande twee jaren, wat aangeeft dat er weer heel wat online reiscontent gemaakt is. Met de instroom van een boel nieuwe gezichten, zowel bij winnaars als genomineerden, kunnen we bovendien stellen dat travel blogging nog lang niet op zijn retour is. Niettemin wint vluchtige content op sociale platformen eveneens aan belang, iets waarop we met de Social Video of the Year als nieuwe categorie ook hebben ingespeeld."