Sinds kort staat er een nieuw Belfort in België. Het staat niet op de Grote Markt of La Grand-Place, maar wel in de bierafdeling. Belfort is het eerste bier van brouwmeester Philip Vandaele (36).
Opmerkelijk: per provincie zal slechts één café Belfort mogen schenken tijdens de lanceringsperiode. Cafés die exclusieve ambassadeur van het bier willen worden, kunnen zich kandidaat stellen via de website www.belfort.beer. De nabijheid van een écht belfort of een historisch stadscentrum is daarbij uiteraard een troef. "Ik wou niet enkel een sterk en uniek bier, maar ook een sterk merk," zegt Philip Vandaele.
Na een succesvolle carrière van meer dan 10 jaar, waarbij hij o.a. de marketing verzorgde van Belgische iconen als Spa en Passendale, koos Vandaele er dus voor om zelf zijn eigen Belgisch merk te lanceren. Daarvoor ging hij niet over één nacht ijs. Hij startte in 2011 een brouwopleiding in Brussel en behaalde er drie jaar later zijn diploma. Na enkele proefbrouwsels, waaronder ook het ‘geboortebier’ van zijn zoon, werd het recept volledig op punt gesteld.
Voor de merknaam stond ‘Belfort’ van in het begin op de shortlist, maar het was niet evident om dat te laten beschermen, zegt Philip Vandaele: "Het deskundig advies van merkenspecialist Gevers was daarbij een grote hulp." Het logo, de brand architecture en het etiket zijn voor rekening van het meermaals bekroonde branding lab Florin Kimpe. Het logo straalt een enorme kracht uit; het is tegelijkertijd heel modern, maar referereert eveneens naar de symboliek op wapenschilden: “Florin & Kimpe hebben de briefing perfect vertaald naar een vernieuwend design dat uitblinkt door kracht en eenvoud.”
Het merkuniversum werd verder vorm gegeven door de fotografie van Marc Wauters. Er werd nog geen bureau aangeduid voor de verdere ontwikkeling van campagnes of activatie, "maar dit startende merk staat open voor een sterk Belgisch bureau dat er niet voor terugschrikt om de remuneratie te laten afhangen van de resultaten van dit jonge merk," zegt Philip Vandaele. Belfort Bier heeft al het vertrouwen van aankopers bij Delhaize, Carrefour en Prik&Tik weten te winnen. Belfort wordt verkocht in statige 75cl flessen.
A propos: Johan Van Dyck, voormalig marketingman bij Duvel Moortgat, deed een soortgelijk iets met zijn Seefbier.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]