BELGIË IS OOK LOKAAL

Marketing / News

België is een (heel) klein landje. Per definitie maakt ons dat dus eigenlijk ook een beetje ‘lokaal’. En dat vraagt op zijn beurt dan weer om een ​​ultraspecifieke en stevige organisatie binnen regies. De productiviteit van lokale bedrijven is namelijk een enorme uitdaging. Hoe doen ze dat aan de Franstalige kant?

We herhalen het genoeg in dit PUB Magazine: lokaal wint meer en meer aan belang. Zelfs de internetreuzen hebben interfaces waarmee kleine adverteerders zelf hun advertenties kunnen inkopen en ze die meteen op social media kunnen plaatsen. In tegenstelling tot een nationale markt die gekenmerkt wordt door weinig adverteerders en grote bedragen, is de lokale markt er één met veel adverteerders en kleine bedragen. Maar wat wil dat nu juist zeggen, ‘lokaal’? Merken durven weleens fel van elkaar verschillen. PUB vroeg daarom aan IPM Advertising, Rossel en RMB wat zij verstaan onder ‘lokaal’ en wat dat betekent voor hun bedrijf.

Lokaal vergt veel inspanningen

Binnen Rossel Advertising is het aandeel van lokaal erg groot. Dit toont het belang aan van de rechtstreekse banden die de directie onderhoudt met adverteerders en meer bepaald met lokale adverteerders. Thierry Hugot, sales & marketing director van Rossel Group, erkent dat deze lokale markt groot en ingewikkeld is om te begrijpen, “want het gaat om kleine budgetten en het verhuizen van een verkoper is duur. Dit vereist een speciale organisatie en dure geolokaliseerbare advertentieproducten. We moeten namelijk zo dicht mogelijk bij adverteerders zien te geraken. Om lokaal goed gerepresenteerd te zijn, heb je dus veel macht nodig. Je moet tegelijkertijd sterk staan in Luik, in Namen, in Charlerloi… Eigenlijk moet de hele organisatie van het bedrijf lokaal georiënteerd zijn. Van productie tot productdistributie.”

>>> Lees het volledige artikel in PUB Magazine