Het Belgische PR-softwarebedrijf Prezly is bezig aan een mooi buitenlands parcours. Na uitvalsbasissen in de rest van Europa, Noord-Amerika, Australië en Brazilië trekt het nu ook naar Hongkong om de Aziatische markt te veroveren. En met vliegtuigmaatschappij Cathay Pacific heeft het daar meteen al een speler van wereldformaat beet.
Dankzij Prezly kunnen PR- en communicatieteams op een eenvoudige manier multimediaverhalen van hun merk of organisatie delen met journalisten en influencers, maar evengoed met interne medewerkers en andere stakeholders. Toegegeven: ook op de redactie van PUB houden we van Prezly. Het platform integreert een online newsroom, een CRM, e-mailing en filesharing in één online tool. Voor veel communicatieprofessionals is het dan ook een onmisbaar werkinstrument geworden dat ze dagelijks gebruiken.
In minder dan tien jaar tijd is de Belgische scale-up - die nog steeds voor 100 procent in handen is van de oorspronkelijke oprichters - uitgegroeid tot een toonaangevende speler met een globale footprint. Zijn klanten komen intussen uit zowat alle sectoren en windstreken: AB InBev, Australian Broadcasting Company, AXA, Brussels Airlines, Oakley, Emirates Airlines, Estée Lauder, IKEA, Lidl, KBC, Médecins Sans Frontières, Oakley, Samsung, Sennheiser, Telenet, Toyota… en uiteraard ook veel communicatiebureaus.

Prezly founders - Gys Nelissen & Jesse Wynants
En daar komen binnenkort ongetwijfeld nog andere grote namen bij. Want Prezly blijft stevig groeien en het heeft de voorbije jaren zijn internationale aanwezigheid aanzienlijk versterkt door sales- en supportmedewerkers te plaatsen in verschillende Europese landen, de VS, Australië, Brazilië en nu dus ook in Hongkong. Sinds dit jaar komt al meer dan 50 procent van de omzet uit het buitenland, en Prezly is inmiddels actief in 32 verschillende landen.
“Het is altijd onze ambitie geweest om een globale speler te worden. Maar het is natuurlijk een geweldige opsteker voor het hele team om te zien dat onze inspanningen nu echt beginnen te renderen en dat we meespelen op het allerhoogste niveau, in België maar net zozeer in de VS, het Midden-Oosten, Australië en Azië,” zegt Jesse Wynants, mede-oprichter van Prezly.
“De laatste jaren waren we vooral bezig met de basics: een stabiele, snelle en gebruiksvriendelijke tool waar onze gebruikers tijd mee besparen. Vandaag zijn we meer bezig met ‘slimme’ features, zoals het automatisch verrijken van contacten en het continu schalen van de relatie met een stakeholder. Deze slimme functionaliteiten helpen communicatieteams om gepersonaliseerd te communiceren, wat het resultaat bijna altijd ten goede komt. We zien overigens in onze gebruikersstatistieken dat het CRM-gedeelte van Prezly, bedoeld voor het analyseren en het optimaliseren van de relaties met je verschillende stakeholders, almaar belangrijker wordt voor onze klanten,” vult collega-oprichter Gijs Nelissen aan.
Op de Aziatische markt was het Belgische technologiebedrijf tot dusver minder aanwezig, maar daar moet nu verandering in komen dankzij de nieuwe uitvalsbasis in Hongkong. Vanuit deze stad hoopt het ook aansluiting te vinden op het Chinese vasteland. Maar zelfs nog vóór de effectieve uitrol is het eerste belangrijke contract al een feit: het in Hongkong gevestigde Cathay Pacific zal met Prezly werken om zijn multimediaverhalen te publiceren en te delen met de pers en influencers. De newsroom met alle bijhorende CRM-functionaliteiten (https://news.cathaypacific.com/) is intussen al gelanceerd en draait dus volledig op software “made in Belgium”, maar dan met een Aziatisch tintje speciaal voor de Hongkongse luchtvaartgigant. Heel toepasselijk trouwens, want vanaf 28 maart 2018 zal Cathay Pacific Brussels Airport vier keer per week verbinden met Hongkong.
Vacature Junior Art Director - Bridgeneers
Bridgeneers is op zoek naar een Junior Art Director om ons creatieve team […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]