Belgische B2C e-commerce sterkste Europese groeier

2016 wordt een recordjaar voor e-commerce in België, waarbij een recordomzet van meer dan 9 miljard euro verwacht wordt. De online omzet zou zo met 13,4% stijgen ten opzichte van 2015 waarmee we landen als Frankrijk (+9,4%), Duitsland (+10,5%), Nederland (+11,8%) en zelfs het VK (+10,1%) achter ons laten. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce, Ecommerce Foundation en E-commerce Europe naar aanleiding van een onderzoek naar e-commerce in België en Europa.
In 2016 heeft 76% van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar online gewinkeld. Ook bij de senioren shopt meer dan 50% nu op het internet. De Belgische consument spendeert ook steeds meer geld, met een gemiddelde uitgave van 1.265 euro. Het VK blijft wel de koploper met bijna 4.000 euro. Volgens Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, tonen deze cijfers aan dat de Belgische e-commerce nog sterk kan groeien. “De e-commerce in België kreeg in 2016 al een enorme boost, maar de verwachtingen voor komende jaren liggen nog hoger, dankzij verschillende nieuwe maatregelen voor zowel de consument als producent. Denk maar aan de nieuwe maatregeling betreffende nachtarbeid. In vergelijking met de buurlanden is België er sterk op vooruit gegaan met 13,4%, een voorsprong die we dienen te behouden.”
E-commerce in het VK heeft lange tijd een vooraanstaande rol gespeeld in Europa. De aankondiging van de Brexit heeft de resultaten voor 2016 echter zwaar beïnvloed, waardoor de groei van het VK slechts 10,12% bedroeg (de laagste groei binnen de EU). Uit onderzoek van E-commerce Europe blijkt dat de in 2017 voorziene Brexit een negatieve invloed zal hebben op de hele e-commerce in Europa. Van alle buitenlandse handel die het VK voert, gebeurt 45% met de EU. De Brexit zal dus aanleiding geven tot hogere prijzen en een verlies van vertrouwen bij de consument, zo meent BeCommerce: "De impact op het online cross-border shoppen is hierbij niet te overzien. Hoe zwaar de uiteindelijke resultaten zullen zijn, is afhankelijk van de uitslag van het handelsverdrag tussen Europa en het VK."
De B2B e-commerce sector in Europa is aan een steile opmars bezig. Sinds 2016 hebben webshops in de EU voor om en bij de 850 miljard aan goederen en diensten verkocht. Het excuus dat B2B-bedrijven niet geschikt zouden zijn voor e-commerce, lijkt hiermee dus volledig van de baan. Voor bedrijven zijn online shops een manier om de klant op de eerste plaats te zetten. Dat is de reden waarom B2B-webshops de kosten willen verlagen voor de producent, maar ook inspelen op gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. Voor 2020 wordt een verkoop van meer dan één triljoen euro verwacht in de B2B e-commerce op de Europese markt, wat ongeveer dubbel zoveel is als de omzet van de B2C e-commerce. BeCommerce speelt in op de sterke groei van B2B door het organiseren van haar eerste BeCommerce B2B Summit op 26 april 2017.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]